גולדה בסיאטל

סרט דוקומנטרי חדש החושף קטעים שלא שודרו מעולם

Photo credit Yali Ziv

בשנת 2016 הילרי קלינטון כמעט נכנסה לדפי ההיסטוריה כנשיאה הראשונה של ארצות הברית. עשורים רבים לפני כן, במדינת ישראל הקטנה, כבר נבחרה אישה כראשת ממשלה (אחת הראשונות בעולם) הרבה לפני מרגרט תאצ'ר ואנגלה מרקל. לפני כן כיהנה כאישה הראשונה בתפקיד שרת החוץ, שירתה בהגנה, נפגשה בחשאי עם מנהיגים ערביים לפני קום המדינה, עלתה לארץ תוך קשיים רבים ואף חוותה פוגרום ועוני בילדותה ברוסיה של 1903. גולדה מאיר, ראשת הממשלה הרביעית של ישראל ואייקון פמיניסטי עולמי ואהוד. אולם בישראל, נקשר שמה של גולדה לנצח עם מלחמת יום הכיפורים, פצע מדמם בחברה הישראלית. הניגוד המסקרן הזה היווה את אחת הסיבות ליצירת הסרט "גולדה", סיפורה של האישה הראשונה והיחידה שהנהיגה את ישראל.

גולדה, סרטם של היוצרים אודי ניר, שגיא בורנשטיין ושני רוזנס יוצג בקרוב בסיאטל במסגרת פסטיבל הסרטים היהודי.

אז איך הכל התחיל ולמה גולדה פתאום

מספר הבמאי אודי ניר, ערוץ הטלוויזיה הצרפתי גרמני פנה אלינו וביקש שנעשה עבורו סרט על גולדה מאיר. בתחילה לא הבנו למה דווקא גולדה, למה כל כך הרבה שנים אחרי מותה ולמה דווקא אנחנו, שנולדנו אחרי תקופתה ולא חיינו את האירועים ההם. מהר מאוד התברר לנו שבגרמניה ובמקומות רבים אחרים (ובייחוד ארה״ב) היא אייקון פמיניסטי ודמות שנזכרת לחיוב עד היום, בעוד שבישראל היא סובלת מדימוי שלילי, בלשון המעטה. הפער הזה היה נקודת התחלה מעניינת לסרט – מה אנחנו בישראל מפספסים בדמותה של גולדה? ומה אנשים במקומות אחרים מפספסים, או מבינים?

Photo by Mosheh Milner

האם יש לכם איזה קשר אישי לנושא או לתקופה?

מאחר שנולדנו אחרי מותה של גולדה ולא חיינו את האירועים המתועדים בסרט, זה הצריך הרבה מחקר, אבל גם איפשר לנו לגשת לחומר עם מרחק מסויים ולבחון את דמותה של גולדה באור חדש. אחד הדברים הראשונים שעשינו היה לקרוא את כותרות העיתונים של חמש שנותיה של גולדה בראשות הממשלה. אלו שנים מרתקות.  למרבה הצער, רוב הסוגיות הבוערות עדיין לא נפתרו. אותם נושאים שהיו אז במרכז סדר היום הציבורי נמצאים גם היום בחדשות.

מלחמת יום כיפור, עדיין פצע מדמם בחברה הישראלית, האם נתקלתם ברגישות, או תגובות קיצוניות במהלך העבודה על הסרט?

כמעט בכל הקרנה בישראל ניגשים אלינו בתום הסרט אנשים בני דור מלחמת יום הכיפורים, עם דמעות בעיניים, ומספרים לנו על הטראומה שחוו במהלך המלחמה. ידענו שזה היה אירוע טראומטי מאוד עבור רבבות ישראלים, אבל הופתענו כמה זה עדיין מרגש אנשים, גם אחרי כל כך הרבה שנים.

מה היו התגובות בעולם? האם עוד זוכרים ומכירים את גולדה?

הרבה יותר ממה ששיערנו. הסרט מושך קהלים גדולים, בייחוד בארה״ב וקנדה, וגם במקומות אחרים. הופתענו מאוד מכוח המשיכה שיש לגולדה ומהכריזמה יוצאת הדופן שלה, גם למעלה מ-40 שנה אחרי מותה. הייתה לה יכולת לייצר דיאלוג רגשי וסוחף מאוד עם יהודים בכל רחבי העולם ואנשים שבאו איתה במגע זוכרים את המפגש לפרטי פרטים גם אחרי שנים רבות.

אוצר בארכיון רשות השידור

כשנתיים אחרי שהתחלנו לעבוד על הסרט, ולמעשה כשהוא כבר היה כמעט מוכן לשידור, הלכנו לארכיון רשות השידור לחפש כמה צילומים שחסרו לנו. באותו הזמן נמצא במקרה ארגז לא מקוטלג שעליו הכיתוב ״גולדה״. בתוך הארגז הייתה קלטת ישנה שאפילו בארכיון כבר אין מכשיר שיכול לנגנה. לקחנו את הקלטת להמרה באולפן אחר, וגילינו שמדובר בשיחה בלתי-פורמלית שהוקלטה בתום ראיון של גולדה בטלוויזיה, זמן קצר לפני מותה. בשיחה גולדה מדברת בפתיחות יוצאת דופן על חוויותיה כראש ממשלה. החומר הנדיר הזה ששכב בארכיון 40 שנה ולא שודר מעולם, שינה כמובן את התמונה, ולמעשה ערכנו את כל הסרט מחדש בעקבות מציאת הקלטת וכעת היא במרכזו.

למה כדאי לצפות בסרט "גולדה" בפסטיבל הסרטים היהודי של סיאטל?

גולדה היא דמות מרתקת ומלאת סתירות, חמש שנותיה בראשות הממשלה היו אולי הסוערות בתולדות המדינה והכילו רגעי שיא בכל הקונפליקטים המעצבים את חיינו עד היום. הסרט חושף חומרים נדירים ומביא תמונה מורכבת ונוגעת ללב של גולדה ושל ישראל הצעירה.

היה מרענן מאוד ומפתיע להאזין לראיון עם ראש ממשלה ולהרגיש שגם אם אני לא מסכים איתה – אני מאמין לה, מוסיף אודי. היא לא משקרת לי ולא עושה עליי ספינים. עוד דבר מפתיע מבחינתי, הוא שהיה לגולדה חוש הומור חד ומושחז. כשקראתי את האוטוביוגרפיה שלה צחקתי בקול רם לאורך רוב הספר.

הסרט "גולדה" יוקרן ב 3.29.2020 פרטים

יוצרי הסרט מימין לשמאל: אודי ניר, שני רוזנס ושגיא בורנשטיין
Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)