להרשות או לא להרשות?

על ילדים ורשתות חברתיות ומה אפשר לעשות כהורים

הרשתות החברתיות הפכו את החיים שלנו כהורים לקצת יותר מסובכים. אם פעם מילים כמו אינסטגרם, סנאפ-צ'אט וטיק-טוק נשמעו לי כמו קללות – היום אני לגמרי שולטטתתת.

הילדים שלנו שולטים ברשתות החברתיות במיומנות רבה, הרבה יותר מאיתנו, ורוצים עוד ועוד. אז מה לעשות? לאפשר או לא לאפשר? אינסטא כן – טיק טוק לא? רק להצטרף או גם להגיב? פרופיל פיקטיבי או אמיתי? יש המון שאלות סביב ילדים ורשתות חברתיות.

מצד אחד זה מסוכן, הרסני וממכר (מי כמונו המבוגרים יודעים כמה קשה לא להסתכל בפייסבוק יום שלם). האינטרנט מלא בסכנות, פורץ גבולות וחושף את הילדים שלנו לדברים לא פשוטים שאולי לא היינו רוצים שייחשפו אליהם. מצד שני, החיים שלהם נמצאים במדיה החברתית. אם לכל החברים יש טיק טוק, ועל זה הם מדברים כל היום ושם הם מחליפים מידע ובונים קשרים חברתיים – האם נכון למנוע את זה מהם?
אז מה התשובה הנכונה? כנראה שאין תשובה אחת. הנה כמה רעיונות בכל מה שקשור לילדים ומדיה חברתית:

# תהיו חלק: תצטרפו! עשו לעצמכם פרופיל כדי שתראו בכלל על מה מדובר, ואל תשכחו לעקוב אחרי הילד שלכם ואחרי החברים שלו. זה נכון שבגיל מסוים הם הופכים מתוחכמים ואין סיכוי שתצליחו לראות משהו שהם בוחרים להסתיר, מצד שני יהיה לכם נושא שיחה משותף. הבת שלי מאוד שמחה לשתף אותי בסרטונים שמאוד מצחיקים אותה בטיק-טוק.


# חיזוק ערכים: חזקו אצל הילדים ערכים כמו אמפטיה ומוסר. אל תשכחו לחדד להם את העניין שמאחורי הפרופיל נמצא ילד כמוהם, וחשוב להיזהר במלים שלהם כי מישהו אחר יכול להיפגע. ובנוסף, חינוך לזהירות – לא מדברים עם זרים, לא חושפים מידע אישי ועוד.


# גבולות: אל תוותרו על הגבולות שלכם. בשלב ראשון עצרו והתבוננו – מהם הגבולות שלכם? אולי פייסבוק כן אבל סנאפ-צ'אט לא? איפה מרגיש לכם יותר בטוח וידידותי שהילד שלהם "ישהה", איפה החברים שלו נמצאים (חשוב מאוד בבחירת הרשת החברתית). בהמשך, אחרי שהחלטתם איפה הגבול, השתדלו לספק לילד הסבר הגיוני לגבול ששמתם, לא סתם כי "התחשק לכם". בנוסף הגבילו שעות – כמה זמן אפשר לגלוש, מתי מניחים את הטלפון בצד, וכדאי אפילו לכבות את האינטרנט בשעה מסויימת בערב.


# תקשורת – פה מתחיל הכל. ברגע שהתקשורת טובה, יש סיכוי גבוה שהילד יבוא וישתף אם יהיה במצוקה, אם יראה משהו שיעורר בו שאלות או אם יהיה לו ספק כלשהו בעקבות משהו שראה ברשת חברתית. השקיעו בתקשורת עם הילד, ביצירת מכנה משותף וערוצי שיחה פתוחים.

ועוד רעיון אחד לסיום: איזורים נטולי אלקטרוניקה – הכריזו על איזורים נטולי אלקטרוניקה בבית. זה יכול להיות שולחן האוכל, המיטה, חדר המשפחה, או כל איזור אחר שאליו הילדים (וגם ההורים!) לא מורשים לקחת איתם את הטלפון המעצבן הזה, שלפעמים נראה שהוא דבוק להם לכף היד. לא קל, אבל משתלם!

אז אין תשובה אחת ואין מסקנה אחת, ונראה שהרשתות החברתיות איתנו ועם הילדים שלנו לטוב ולרע.

Lilach Geppert

Lilach Geppert

לילך גפרט-שפירא, פסיכולוגית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות. מאבחנת ומטפלת בפרחי באך. מלווה תהליכי התפתחות אישית ליחידים ומשפחות.
Lilach Geppert

Latest posts by Lilach Geppert (see all)