הנשיא רוזוולט והשואה – הרצאה בקולנוע Big Picture

מאוסף הכתבות והמגזינים המקוריים של לורנס Photo by Hagit Galatzer

לורנס שטרן או הוא איש חביב ועירני בן 83 שמקדיש את זמנו למחקר היסטורי-פוליטי של תקופת מלחמת העולם השנייה בארה"ב. "תמיד אהבתי היסטוריה" מספר לורנס, צלם מקצועי בעברו, שחיפש ענין לשנות הפנסיה, "חשוב להיות נשוי לאשה סבלנית, כי הנושא והמחקר שואבים אותך לחלוטין", הוא מוסיף. במהלך מחקר בכתבי הנשיאים טרומן ורוזוולט גילה לורנס מסמכים נדירים שצבעו באור אחר את יחסו של הנשיא רוזוולט ליהודים בתקופת השואה ומלחמת העולם השנייה, מממצאיו (מיקרו-פילמים) התקבלו לתיעוד ביד ושם.

ביקורת רבה הושמעה על רוזוולט ומדיניותו לגבי ההגירה היהודית לארצות הברית לפני ובזמן מלחמת העולם השנייה. האם נעשה כל מה שאפשר היה לעשות כדי לעזור ליהודי אירופה?

רוזוולט שקרא את מיינקמפף בגרמנית ואנגלית, זיהה את האיום הנאצי כבר בשלב מוקדם וניבא שמלחמה עם גרמניה תתקים בשלב כלשהו. ב-1933 המליץ רוזוולט למנהיגים יהודים בארה"ב להאיץ ביהודי גרמניה לעזוב את המדינה בדחיפות. מנגד, חוקי ההגירה לארצות רבות ובינהם ארה"ב, היו נוקשים וכללו מכסות הגירה. מחקרו של לורנס גילה מסמכים ומכתבים שונים של הנשיא שלא היו ידועים עד כה, מהם עלה כי יוזמותיו השונות של רוזוולט להגדלת מכסות ההגירה ולעזרה ליהודי אירופה נכשלו בעיקר כי לא זכו לתמיכת הקונגרס והסנאט.

בין הדוגמאות המפורסמות לחוסר התמיכה של הקונגרס, היה סיפורה של אוניית הסנט לואיס שנמלטה מגרמניה בשנת 1939 לקובה. לאחר שלא הורשתה לעגון בקובה, ניסתה האוניה את מזלה בארה"ב ובקנדה ללא הצלחה. לאחר מאמצים דיפלומטיים רבים, הצליח רוזוולט לשכנע מספר מדינות באירופה לקבל לתחומם את הפליטים היהודים הרדופים. נוסעי האוניה חולקו בין הולנד, צרפת, אנגליה ובלגיה ובאורח פלא רבים מהם שרדו את המלחמה. יוזמה נוספת שנכשלה עקב התנגדות הקונגרס הייתה חוק להבאת עשרים אלף ילדים יהודים מאירופה לארהב. יש לזכור שהאנטישמיות רווחה בארה"ב ובכל העולם לפני ואחרי מלחמת העולם השנייה. חוקים רבים מנעו העסקת יהודים, מנעו מגורים של יהודים בשכונות מסוימות והשתייכות לארגונים שונים. בנוסף התברר מאוחר יותר שאנשי משרד החוץ ושגרירים אמריקאים שונים באירופה הערימו קשיים ומנעו במכוון הגירה לארה"ב מסיבות אנטישמיות.

לורנס עונה לשאלות הקהל Photo by Hagit Galatzer

לורנס סיים את הרצאתו עם הקמת מדינת ישראל והזכיר כי רוזוולט נפגש עם שלושה מלכים ערביים מפורסמים, מלך סעודיה, מצריים וקיסר אתיופיה, לקראת סיום מלחמת העולם השנייה וביקש את תמיכתם ברעיון המדינה היהודית, הם סירבו כמובן. רוזוולט, אחד הנשיאים הפופלארים בתולדות ארה"ב והיחיד שנבחר לארבע כהונות הלך לעולמו זמן קצר לאחר מכן, אך מדינת ישראל הוקמה למרות הכל.

בית הקולנועBig Picture  חבוי בקומת במרתף של בנין ישן בשדרה הראשונה של סיאטל. הקולנוע האינטימי מציג סרטים עדכניים וגם מארח אירועים פרטיים עם בר מצויד היטב ואיזור אירוח באוירה של פעם. מרק שטרן, אחד הבעלים ואחיינו של לורנס, מספר שהקולנוע פעיל ברציפות כבר 20 שנה. כל ההכנסות מההרצאה הוענקו כתרומה למרכז השואה של סיאטל: Holocaust Center for Humanity.

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)