נאמן למקור – מאת יפתח רייכר עתיר

"כולם חייכו אלי כמו שצריך והנידו בראשם כשראו שאני במצב רוח רע. זה לא היה חדש להם. כל מי שחזר לישראל אחרי שש שנות שליחות בחוץ לארץ, אפילו באזרבייג'ן, היה במצב רוח רע. משבר החזרה לארץ, קראנו לזה לפני שנסעתי לחו"ל."

משה דובשני, שליח הסוכנות בלוס אנג'לס, חוזר לארץ עם ילדיו, אשתו החתיכה והמשופצת, עשר מזוודות עמוסות לעייפה ומקסימום התכולה שמותר לו להביא ללא מכס. החזרה לדירה הקטנה בתל-אביב, לנהגי המוניות הפטפטניים, לחום וללחות מעיקים עליו. רק לא מזמן עוד ארגן (זאת אומרת, הטיל על אשתו להכין ולארח) ארוחות ערב אלגנטיות למכובדי הקהילה היהודית בארה"ב וכבוד השגריר או לפחות הקונסול המקומי. רק לא מזמן, עברו דרכו תרומות נדיבות בסכומים מרובי אפסים, אותם העביר בגאווה לטובת המפעל הציוני.

להפתעתו, קשריו הקרובים עם בעלי הממון היהודים בארצות הברית פותחים בפניו את הדלתות לעולם המופלא של קרנות הון הסיכון. בתמימות ההולכת ונעלמת, הולך דובשני ושוקע בסבך של הבטחות ושקרים, עסקאות ענק ומרדף אחרי משקיעים וכסף, המון כסף. חשבתם שהכסף הגדול נמצא בהייטק, בסטרטאפ חדשני עם רעיון מבריק? כן זאת אולי ההתחלה. אך מי שמחייכים כל הדרך אל הבנק, בין אם הסטרטאפ בו השקיעו הצליח או שקע בתהומות הנשייה, הם לא היזמים, העובדים או האנג'לים, אלא מנהלי קרנות ההשקעה.

לא סתם בחר יפתח רייכר-עתיר, מנכ"ל משותף של קרנות הון–סיכון בעברו, לקרוא לגיבורו דובשני. הכסף ואורח החיים הראוותני שהוא מאפשר לוכדים את הגיבור במלכודת דבש דביקה ומתוקה שקשה להיחלץ ממנה. הגר, אשתו של דובשני, דמות שלא מקבלת מספיק תשומת לב בספר לטעמי, מספקת נקודת מבט מוכרת על העזר כנגדו, בני\בנות הזוג שמצטרפים לרילוקיישן, לעיתים על חשבון קריירה מצליחה או חלומות משל עצמם.

אקזיט, ROI IRR, תשואה נומינלית, ריבית דריבית ועוד שלל מושגים פיננסיים, מוסברים בספר בשפה קולחת כהערות שוליים של עיתונאי המראיין את דובשני בסוף דרכו, ומהווים בונוס נחמד ופטור ממס…

להשאלה מהספרייה, לחצו כאן.

Hagit Galatzer

Hagit Galatzer

חגית גלצר, עורכת וכותבת ראשית בסיאטלון, במקור מושבניקית מנווה-מבטח והיום מתגוררת באיזור סיאטל. עובדת במשרה תובענית אך מתגמלת שנקראת "בעל ושני ילדים" ובשעות המועטות שנותרו גם בהי-טק. מנסה לשמור על כושר אך מבלה את מרבית היום על כיסאות שונים. אוהבת לקרוא וגם לאכול אוכל בריא וטעים, בעיקר כשמישהו אחר מכין ומסדר אח"כ את המטבח.
Hagit Galatzer

Latest posts by Hagit Galatzer (see all)