אוכל לבררנים

נושא האוכל הוא לא פשוט אצל אף אחד, לא אצל ילדים ולא אצל מבוגרים, ולכן הפעם החלטתי לתת מקום לאכלנים הבררנים שבינינו. אוכל הוא מקום של שליטה אצל הילדים, ולכן כל ניסיון להכריח אותם לאכול ייגמר בדרך כלל בעקשנות גדולה עוד יותר. ככל שננסה לשלוט יותר בתהליך כך גוברים הסיכויים שנפסיד: אנחנו יכולים לנסות לשכנע, לאיים, לשחד – אבל רק הילדים יקבעו מה הם יאכלו בסופו של דבר. הנה כמה רעיונות איך להפוך את נושא האוכל לידידותי יותר:

 עשו לכם שיגרה של ארוחת ערב משפחתית – כל מי שבבית יושב לאכול (גם חברים). כשהארוחה הופכת למשהו חברתי, הרבה יותר נעים להיות נוכח בה, והאוכל הופך לפחות דומיננטי. הנה "משחק" אחד שאנחנו משחקים בזמן ארוחת הערב: כל אחד שולף "מקל" מהצנצנת וצריך לענות על השאלה שרשומה על המקל, למשל: הצבע האהוב עליך, השיר האהוב עליך, רעיון לסרט משפחתי, מה עשית היום בהפסקה, מעשה טוב שעשית היום ועוד הרבה שאלות פשוטות, אבל מהנות.

אז איך היה בבית הספר? טוב… שאלות אלטרנטיביות ומשחק לארוחת הערב Photo by Lilach Shapira

משחק נוסף הוא אכילה בשלל צבעים. הכינו "רולטה" צבעונית, הילד מסובב את הרולטה ואוכל משהו בצבע הנבחר. השתדלו להכין את ה"אוכל הצבעוני" בצלוחיות אטרקטיביות, זכרו: שיווק הוא שם המשחק.

תנו לילד הכי בררן לפתוח "מסעדה", הוא יהיה אחראי על התפריט ועל הכנת המנות (עד כמה שאפשר). הרבה יותר קשה לסרב לאכול משהו שאתה הכנת בעצמך. בהמשך דוגמא לתפריט ולמסעדה של הילדה הבררנית שלי.

תנו לילדים שליטה ובחירה: התייעצו איתם מה להכין לאכול וגם אפשרו להם להיות חלק מהתהליך, כמובן במסגרת הגבולות. לדוגמא, אם החלטתם שהיום לארוחת ערב אוכלים ביצה, התייעצו עם הילד: האם נאכל היום ביצה קשה או אולי חביתה? בחירה במסגרת הגבולות שהצבתם תאפשר לילד להרגיש קצת שליטה בתהליך.

והטיפ שלי: תנו לילדיכם תפקיד בארוחה – תנו לו להיות אחראי ולהרגיש נחוץ, בעריכת השולחן, בחירת הכוסות או השתייה או פינוי, מה שהוא בוחר. התפקיד יגרום לו להרגיש שייכות לבית ולמשפחה, וגם ל"טקס" ארוחת הערב.

שיהיה בתיאבון,

לילך

התפריט ומנת הדגל במסעדה שלנו… Photo by Lilach Shapira

 

 

Lilach Geppert

Lilach Geppert

לילך גפרט-שפירא, פסיכולוגית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות. מאבחנת ומטפלת בפרחי באך. מלווה תהליכי התפתחות אישית ליחידים ומשפחות.
Lilach Geppert

Latest posts by Lilach Geppert (see all)