יום הנקיון

 

פתיתים

פתיתים, זה בא בתפזורת Photo by Hagit Galatzer

חג הפסח נקרא לפעמים גם חג הנקיון, אך "יום הנקיון" הוא חג חוצה דתות, עדות ומגזרים שלא מרבים להזכירו. אצלנו בבית חוגגים את יום הנקיון מספר פעמים בחודש, בהכנות וטקסים לרוב ובהודיה ושיר הלל לעוזרת.

כמו לכל חג, גם ליום הנקיון מתכוננים מבעוד מועד בהכנות ובישולים. באופן כללי המטבח שלי ייצוגי למדי. כמה לכלוך כבר אפשר לייצר כשמכינים חביתה וסלט? אבל מדי פעם אני נתקפת רגשות אשם ופוצחת בקדחת בישולים שבסופה מתקבל תבשיל ירקות יצירתי שהילדים מסרבים אפילו לנסות ומבקשים חביתה. כדאי תמיד לתזמן פרצי יצירה שכאלה ליום שלפני בוא העוזרת.

למעשה, בשלושת הימים שלפני בוא העוזרת מגיע הבית לשיאי לכלוך ובלגן. אלו הם ימי "הלא-אכפת-לי" בהם מאבד הבית כל צלם אנוש ועוד קצת לכלוך לא ממש יוריד או יעלה. זה הזמן ליזום פעילויות משפחתיות מגבשות כמו אפיית עוגיות, ערב הכנת פיצה ביתית, או לשאול בחביבות: "ילדים, רוצים שאבא יכין שניצלים?" כי השניצלים של אבא הכי טעימים, זה בדוק. אולי סוד קסמם נעוץ בעובדה שאבא משתמש בכל הכלים הקיימים במטבח, כולל כאלה שלא ידעתי על קיומם, כמו מטחנת תבלינים ומגררת מיוחדת לאגוז מוסקט…

בערב החג חוגגים באכילת מאכלים מלכלכים במיוחד כגון קוסקוס או פתיתים. אין מאכל מתפזר יותר משני אלו, ששיירים מהם מתגלים ברחבי הבית, במקומות שאפילו לא היינו בהם, או דבוקים לאברי גוף שלא קשורים בכלל לאכילה, כמו אוזניים וגבות.

לא שאני משאירה לעוזרת את כל הבלגן חלילה, למעשה אני מבלה שעות בסידור הבית לקראתה. בעיקר כדי שהיא לא תחשוב שאני לא בלבוסטע. ביידיש "בלבוסטע" זו מישהי שמתחזקת את ביתה כמו שצריך מבחינת בישולים, סדר ונקיון. בז'רגון הסבתאי, "היא לא בלבוסטע" זה דבר מעליב מאוד שנאמר תוך צקצוק שפתיים וניד ראש מאוכזב.

ביום החג עצמו לובשים כל בני הבית מלבושים חגיגיים ויוצאים לאכול בחוץ כדי לא ללכלך את המטבח. כשחוזרים אל הבית המבהיק בנקיונו, הילדים מסדרים את נעלייהם בארון הנעליים (!) בחרדת קודש והולכים על קצות האצבעות, הם יודעים היטב: מי שמפר את קדושת החג ומבלגן, דמו בראשו. החג יוצא כעבור שעה בערך, בטקס שפיכת כוס המיץ הראשונה, אחר כך באמת לא משנה שום דבר, בא לכם פתיתים?

Hagit Galatzer

Hagit Galatzer

חגית גלצר, עורכת וכותבת ראשית בסיאטלון, במקור מושבניקית מנווה-מבטח והיום מתגוררת באיזור סיאטל. עובדת במשרה תובענית אך מתגמלת שנקראת "בעל ושני ילדים" ובשעות המועטות שנותרו גם בהי-טק. מנסה לשמור על כושר אך מבלה את מרבית היום על כיסאות שונים. אוהבת לקרוא וגם לאכול אוכל בריא וטעים, בעיקר כשמישהו אחר מכין ומסדר אח"כ את המטבח.
Hagit Galatzer

Latest posts by Hagit Galatzer (see all)

2 comments

  • כל כך נכון! לא הפסקתי לצחוק על הפתיתים שמגיעים לאיברי גוף וחדרים בבית שלא היו שותפים לאכילה. עוזרת זה דבר ממש חדש אצלי, גם אני לא מצליחה להגיע למצבים שהבית "סביר" לפני שהיא מגיעה…