הכן ילדך ועצמך לשנת הלימודים!

הפתעה צבעונית ומזמינה Photo by Lilach Geppert

אמנם זה נראה מרחק שנות אור, אבל החופש הגדול הארוך מאוד הזה ייגמר בסוף. אחרי עשרה (עשרה!) שבועות של שיכרון חושים ייאלצו הילדים לחזור למסגרת, ואין זמן נכון יותר להתחיל להתכונן מאשר בחודש אוגוסט. בינינו, מה עוד נשאר לעשות, עברנו על כל המסכים, טיילנו, נסענו, חקרנו, עשינו קמפינג, עכשיו אפשר להתכונן.

הנה כמה עצות איך נכין את הילדים (וגם את עצמנו) לשנת הלימודים הקרבה:

היכרות מוקדמת – אם מתחילים ביה"ס או גן חדשים, מומלץ לעשות היכרות מוקדמת עם המקום והצוות (אם אפשר) כדי לצמצם את אי הוודאות. הקדישו אחה"צ לביקור בחצר בית הספר כדי להכיר את המתקנים ואת המבנה, כך ביום הראשון של ביה"ס תהיה לילד תחושה של מקום מוכר.

חזרה לסדר ומסגרת – התחילו להקפיד שוב על שעת שינה סבירה. לא עוד חגיגות לתוך הלילה והשכמה בצהרים, צריך לתת גם לגוף את הזמן לחזור למסגרת. נסו להקדים מדי יום את שעת ההשכבה עד שתחזרו ל"שעון ביה"ס". חיזרו להקפיד על ארוחות מסודרות ותזונה מזינה בהתאם לשיגרה שלכם. בנוסף, זה הזמן להתחיל לצמצם את זמן המסך.

שיתוף בהכנות, בקניות ובסידור החדר – שתפו את ילדיכם בכל הסידורים והקניות של תחילת השנה. אולי צריך גם לרענן את המלתחה? לכו ביחד עם רשימת הקניות לביה"ס ורכשו את המוצרים הנדרשים. כל אלו יוסיפו התרגשות וגם היערכות פנימית לקראת השינוי. הקדישו מחשבה לחדרו של הילד, אולי יש צורך להוסיף שולחן כתיבה, אולי לרוקן שולחן קיים מכל מה שנאסף עליו במהלך החופש. לנו יש מנהג לקחת את כל המבחנים, העבודות והציורים מהשנה שחלפה, ולתייק אותם בקלסר, גם סוגר את השנה שחלפה מבחינה מנטלית, וגם מצמצם את תחושת הבלאגן הכללית…

ייצרו אווירת לימודים – אוגוסט הוא הזמן ל"חזרה גנרלית" לקראת השנה החדשה. זה זמן מצוין ללמד ילד לקרוא שעון, לחזור לקרוא ספרים או לרענן את החומר הלימודי. אפשר לארגן שולחן כתיבה מזמין עם כל הציוד המשרדי הנדרש ואף לתלות לוח שנה. אני אוהבת להכין לילדים תיקיה עם דפים שונים מתוך חוברות עבודה מגוונות בחשבון, קריאה, וסתם בשביל הכיף.

דפי עבודה שכיף להכין Photo by Lilach Geppert

והכי חשוב, אורך רוח וסבלנות – החופש אינו פשוט לילדים. למרות שנדמה שכולם שמחים לעזוב את ביה"ס לתקופה כ"כ ארוכה, ילדים זקוקים למסגרת ותחושת וודאות, ולפעמים החופש יכול להקשות ולבלבל, ולכן גם נתקלים בכל מיני התנהגויות מוקצנות, כמו טנטרומים. גם השינוי הקרב של חזרה לשיגרה אינו פשוט לילדים, וכדאי לתמוך בהם באמפטיה וסבלנות.

והטיפ שלי: תכננו מסיבת סוף הקיץ – השקיעו זמן ומחשבה בתכנון מסיבה לסוף הקיץ! המסיבה תהווה משהו שכיף לצפות לו, וגם ציון דרך לסוף תקופה ותחילתה של תקופה חדשה.

Lilach Geppert

Lilach Geppert

לילך גפרט-שפירא, פסיכולוגית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות. מאבחנת ומטפלת בפרחי באך. מלווה תהליכי התפתחות אישית ליחידים ומשפחות.
Lilach Geppert

Latest posts by Lilach Geppert (see all)