החלטות לשנה החדשה

start

שנה חדשה והתחלה חדשה Photo by Pixabay

ראש השנה נותן לנו הזדמנות טובה לחשוב על כל מה שעברנו במהלך השנה כמשפחה, כבני זוג, כהורים וכבני אדם, ולהחליט החלטות לשנה החדשה. כהורים אנחנו מתמודדים עם הרבה אתגרים בחיי היומיום, ולא תמיד אנחנו מצליחים למצוא להם פתרונות מיידיים. אני ממליצה לקחת פסק זמן לכבוד השנה החדשה שמתחילה ולחשוב מה רוצים להשיג. זה הזמן להבטיח לעצמכם הבטחות לשנה החדשה, ואולי להחליט לעשות משהו שונה השנה.

אלה ההחלטות שלי לשנה החדשה

להקשיב יותר – לדבר פחות. קיבלנו במתנה שתי אוזניים ורק פה אחד. ההקשבה חשובה מהדיבור. ילד שמרגיש שמקשיבים לו הוא ילד שירצה לשתף פעולה, ירגיש שמבינים אותו ויפנה לעזרה בעת הצורך. דרך ההקשבה תוכלו לבנות ערוץ תקשורת חשוב עם הילדים, ואם תקשיבו להם יש סיכוי די טוב שהם יקשיבו גם לכם.

שינוי אחד בכל פעם – מעצבן אותי שהילד צועק, לא מסדר אחריו וצריך להתחנן שיעשה שיעורים? אי אפשר לשנות כמה התנהגויות בבת אחת. עשו סדר בבלאגן והחליטו מה הכי חשוב. ברגע שתחליטו תתכווננו לפעולה, אבל קחו בחשבון שלוקח לפחות חודש על מנת לשנות התנהגות.

"מודלינג" – ילדים רואים ואח"כ עושים. אנחנו משמשים דוגמא לילדים שלנו והם מחקים אותנו (לפחות בגילאים הצעירים). האם יצא לכם לשמוע את הילד מדבר ב"מילים שלכם", או מתנהג בצורה אופיינית לכם? רוצים לראות שינוי בהתנהגות של הילד? דגמנו את ההתנהגות! רוצים שהילדים יאכלו יותר ירקות? דאגו לאכול אותם בעצמכם. אם תירצו שהילד יתנתק מהמסך, הראו לילדים איך אתם מכבים את הטלפון בערב. ילדים פועלים לפי מה שהם רואים, במיוחד בגיל צעיר.

זמן איכות – הילדים זוכרים לנו בדיוק כמה זמן בילינו (או לא בילינו) איתם ומה בדיוק עשינו בזמן הזה, וגם יודעים לבוא בטענות אם הם חשים שלא מקדישים להם מספיק תשומת לב. אני ממליצה לנסות להקדיש לכל אחד מהילדים זמן איכות משלו, גם אם זה רק חצי שעה בשבוע. אם הצלחתם למצוא את השעה הזאת, אל תשכחו לעשות מהאירוע הזה סימפוזיון שלם, החל ב"הכנות": תכננו בקפידה את הפרטים, מה תעשו, לאן תלכו, במה תשחקו וגם הרבה אחרי שהשעה הזאת הסתיימה, המשיכו לדבר ו"להעלות זכרונות" של כמה כיף היה. זה לא צריך להיות אירוע מיוחד, אפשר סתם לשבת בסטארבקס ולקרוא ספר, העיקר לעשות את זה ביחד, ושזה יהיה משהו שהילד נהנה לעשות, וגם אתם.

לשחרר את רגשות האשמה – בעולם המודע שבו אנחנו חיים, כל האינטרנט גדוש בעצות להורות טובה (וגם אני חוטאת בזה כמובן… הכל מכוונה טובה), ולפעמים כל העצות האלה גורמות לנו לרגשות אשמה. אז ההחלטה האחרונה חביבה שלי היא לשחרר את האשמה. אנחנו רק בני אדם, לפני היותינו הורים, שעושים הכי טוב שאנחנו יכולים. רגשות האשמה לא הופכים אותנו להורים טובים יותר, אלא להיפך, גוזלים מאיתנו אנרגיה שהיתה יכולה להיות מושקעת במשהו אחר.

תרגיל משפחתי – והתרגיל המשפחתי שלי הפעם הוא גם תרגיל אישי: שבו עם עצמכם ועם דף נייר ורשמו את ההחלטות שלכם לשנה החדשה. מה הייתם רוצים להשיג או לשנות ובנוסף דרכים לעשות את זה. ממליצה גם לעשות שיחה משפחתית ולתת לכל אחד מבני המשפחה לומר מה הוא היה רוצה שיקרה בשנה החדשה ומה היה רוצה להשיג.

ושתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה!

לילך.

Lilach Geppert

Lilach Geppert

לילך גפרט-שפירא, פסיכולוגית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות. מאבחנת ומטפלת בפרחי באך. מלווה תהליכי התפתחות אישית ליחידים ומשפחות.
Lilach Geppert

Latest posts by Lilach Geppert (see all)