מתנה מתושב חוץ

כתב: ג'וש ייני

gifts-570821_1280

אין מתנות חינם Photo by Pixabay

בחודש שעבר, קבלה משפחת ישראלי תדריך בנושא הכנת המיסים בשנה הראשונה. המשפחה שכרה יועץ פיננסי שהציג בבפניהם את תוצאות דווח החזרי המס במספר אלטרנטיבות והתקבלה החלטה משותפת לגבי המסלול האופטימלי. עתה כשהדו"ח התקבל ע"י מס ההכנסה האמריקאי והחזר המס שוכן לו לבטח בחשבון העובר ושב, המשפחה מוכנה לאתגר הבא:

שלום ג'וש,

אנו ערים להטבות הרבות הטמונות ברכישת בית מגורים. מאחר שכספינו נעול בבית בישראל (הוא מושכר) לא היה ביכולתנו לרכוש בית נוסף, כאן בסיאטל. בשיחות עם המשפחה בישראל, מתברר שההורים שמחים לעזור לנו במתנה של הסכום הכספי הנדרש (כהון עצמי לקבלת משכנתא) לקניית הבית.

מה צריך לדעת כדי להימנע מבעיות בתחום זה? האם מס הכנסה האמריקאי יראה את סכום המתנה כהכנסה חייבת במס? מה צריך לדווח לרשויות השונות?

מתנה מתושב חוץ (ההורים של גלית ישראלי) לתושב אמריקאי, לא חייבת במס בארה"ב. למרות זאת, אין להתייחס לעניין בקלות הדעת. בדומה לדווח על חשבונות זרים, (שלא בהכרח גורמים לחבות מס, אבל יכולים בהחלט לגרום לכאב-לב), גם כאן משתמש מס הכנסה בסמכויותיו, כקרדום לחפור בו ולהטיל קנסות כבדים, במקרי אי-ציות לחוק.

מס הכנסה מבקש לדעת על קבלת מתנות או ירושות, כדי לוודא שמקור המתנה הוא לא מהכנסה החייבת במס כגון: מכירת נכסים, מניות, עסק, פדיית קרנות השתלמות, קופות-גמל או בטוחי-חיים. לאחרונה התמקד ה- IRS בדיווחים של חשבונות זרים והכנסות זרות, ולכן חשוב לדווח בצורה מדוייקת גם על מתנות, על מנת להוכיח שמקור הכספים הוא לא מחשבונות ששכחתם לדווח בעבר בטופס הדווח השנתי על חשבונות זרים או ב"הצהרה על נכסים פיננסים זרים".

במקרה שערך המתנה מתושב זר, בשנת מס אחת, עולה על 100,000$,יש צורך לדווח למס הכנסה (IRS)על קבלת המתנה עד אפריל 15, בשנה העוקבת. וקיימת אפשרות שיהיה צורך בדיווחים נוספים.

מומלץ, לגבי כל מתנה (לא משנה ערכה) המתקבלת מחוץ לארה"ב, לתעד בצורה מדוקדקת את מקור הכספים. במקרה זה, רצוי להעביר את הכספים בהעברה בנקאית, מחשבון ההורים לחשבונכם בסיאטל כדי להראות קשר ישיר ולהסיר כל ספק לגבי המקור. אני ממליץ גם להחתים את ההורים על הצהרה שזו "מתנה מוחלטת" ושאין בכוונתם לבקש את הכספים חזרה. הצהרה כזו גם נדרשת לעיתים ע"י חברת המשכנתאות, כדי לתעד שהכספים אכן שייכים לכם ואינם מהווים הלוואה שתחייב אותכם בתשלומים בעתיד.

למותר לציין שדווחים שונים בנושא הכנסות, נכסים והעברות פיננסיות, שזורים להם יחדיו. רצוי תמיד לעבוד עם יועץ המתמחה בעניינים אלו, שיכול להעריך את התמונה הכוללת, כדי להמנע מהפתעות בלתי נעימות בעתיד.

לפניות בנושא מיסים או תכנון פיננסי (בעברית או אנגלית), פנו לג'וש ייני, רו"ח ומתכנן פיננסי מוסמך. מידע נוסף ניתן למצוא באתר של ג'וש: www.yeyni.com

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)