יומולדת שמח ליותם – לקויות למידה כמקום לצמיחה

yotam2_small

חוגגים הצלחה Photo by Revital Shiri-Horowitz

ביום שבת הקרוב ימלאו עשרים ושלוש שנים ליותם, בננו הבכור. כמו כל ילד בכור היה לו תפקיד מכונן בהקמת המשפחה שלנו. ליותם מגיעות אלפי ברכות ליום הולדתו, הוא גבר צעיר ומקסים, עם המון אהבה בלב, חוכמה, וחריצות שכל אחד מאיתנו יכול ללמוד ממנה.

יותם היה ילד שמח וקופצני, תענוג של ילד, מלא במתיקות. כשהוא הגיע לכתה א' לא הבנו למה שיעורי בית הם סיוט אינסופי. ליותם היה קשה מאוד לשבת במקום אחד לזמן ארוך, והמורה של כתה א' וב' בישראל לא ממש הבינה מה הבעיה, ודאגה להרחיק אותו מהשורה הראשונה שבה ישב, כדי שלא יפריע. כך עשתה גם המורה של כתה ג' בארצות הברית, עד שסופסוף הגענו לכתה ד' ושתי המחנכות שוחחו איתנו והפנו להתיעצות.

יותם עבר איבחון, שבו הסתבר כי הוא לוקה בבעיות למידה: הפרעת קשב וריכוז, דיסלקסיה ודיסגרפיה. לעולם לא אשכח את היום הזה. כמובן שכאבנו את קשייו של בננו, אבל לי באופן אישי היתה הרגשה של אכזבה מעצמי כאם, ותחושת כישלון אדירה. "איך לא הבנתי? איך לא ראיתי?",וגם "אני העברתי לו את בעיות הלמידה". למעשה הבנתי רק אז, שגם לי יש לקויות למידה, דבר גנטי בדרך כלל, והיו לי רגשות אשם איומים.

זאת היתה נקודת מפנה אדירה. מהיום ההוא ואילך חיפשנו כלים כדי לעזור לבננו האהוב, המקסים והמיוחד. ואלו הדברים שלמדנו ולימדנו את יותם, מומלץ לכל הורה וילד, עם לקויות למידה או בלי:

  1. הילד שלנו הוא יחיד ומיוחד. הוא אהוב בכל מצב.
  2. הילד שלנו חכם ויצירתי, ילדים עם לקויות למידה תמיד ימצאו דרכים יצירתיות להתמודד עם קושי.
  3. ציונים אינם ערך והם לא מעידים על הילד שלנו כטוב, רע, חכם, טיפש, מוכשר וכו'.
  4. אם עשית את המקסימום שיכולת לעשות, לא משנה התוצאה.
  5. מה שלא נכנס דרך הראש נכנס דרך הישבן – הערך הזה מלווה את כל אחד מבנינו כשהוא מתמודד עם קושי למידתי. אם קשה, אז צריך לעבוד יותר קשה. לא מתיאשים ולא מוותרים.
  6. להיכשל זאת מתנה אדירה – מכשלונות לומדים הכי הרבה על עצמנו ועל היכולות שלנו. כשלונות לוקחים אותנו תמיד למקומות של צמיחה. נכון, זה מכאיב להיכשל, לא נעים, מעציב, אבל אף פעם לא סוף העולם.
  7. הצלחות צריך לחגוג, להנות ולהיות גאים בהן, הרי הצלחה איננה מובנת מאליה.

אלה היו הרעיונות העיקריים שאותם ניסינו להנחיל ליותם וגם לאחיו. שלושה מתוך ארבעת הבנים שלנו הם לקויי למידה, אז מה?

מה זה אומר בעצם להיות לקוי למידה?

Photo by Revital Shiri-Horowitz

Photo by Revital Shiri-Horowitz

להיות לקוי למידה זה אומר שאנחנו לומדים באופן לא שיגרתי. אנחנו לומדים ומבינים בדרכים קצת אחרות. בנוסף, לכל אחד מאיתנו יש כשרונות משלו, החוכמה היא לנתב את הכשרונות ולהעצים אותם.

הערך החשוב ביותר שהענקנו לילדנו היה שהחיים שלנו תלויים במה שנעשה מהם. לא לכל אחד יש את המזל בחיים להיוולד למשפחה מעניקה או מכוונת, אם קשה זה לא אומר שצריך לוותר. תמיד יש לשאוף לעשות את המקסימום שאנחנו יכולים בתנאים הקיימים.

זוהי שנת הלימודים החמישית של יותם באוניברסיטה. הוא עומד לסיים תואר כפול בראיית חשבון ופסיכולוגיה, ויש לו כבר עבודה מסודרת בחברה חשובה. אם היו אומרים לי ולאמנון (האיש שאיתי), שכך יתגלגלו הדברים, שהילד הזה שהתקשה בבית הספר היסודי, בחטיבה ובתיכון, יגיע לאן שהגיע, היינו הרבה יותר רגועים.

תאמינו בילדים שלכם, תאמינו בעצמכם, השאר יגיע כבר.

יומולדת שמח, ילד. אוהבים אותך עד השמים וחזרה.

 

Revital Shiri-Horowitz

מתגוררת באיזור סיאטל, נשואה ואם לארבעה בנים. סופרת, משוררת ובלוגרית. כתבה את הרומנים "בת עיראק", המבוסס על סיפור משפחתה ו"להתראות בקרוב".

Latest posts by Revital Shiri-Horowitz (see all)