כיסונים בוכרים מאודים

מציגה: מירב יערן

מתכון, תמונה וסיפור: שיר מרדכי

steamed vegetables

ירקות מאודים Photo by Shir Mordechai

היה לי את העונג ״לפגוש״ את שיר מרדכי דרך הפייסבוק ב״ישראלים בסיאטל״, כאשר היא ובעלה עמדו להגיע לאזור. הרבה פעמים אני עוברת על הפוסטים שעולים שם אבל מודה שלא תמיד קוראת את כולם במלואם. מדי פעם עולה פוסט שמושך את תשומת לבי ואני צוללת לקרוא את כולו בהנאה רבה. מהשורה הראשונה שקראתי בפוסט של שיר (שסך הכל ביקשה עצה כמו כל ״עולה חדש״) הופיעה בחורה רגישה, חכמה ובעלת כשרון התבטאות מדהים. היא משכה אליה אנשים וכמובן מחמאות.

אז הנה שיר מרדכי מגישה מתכון (עוד כשרון שלה) בתוספת סיפור. תודה שיר!


"ילדים קטנים כמו נדרו נדר, להמטיר טיפות של חכמה על הוריהם". אירינה אוסוסקין, פיזיקה משפחתית.

אני נוטה להסכים. אין ספק שהילדים שלנו מלמדים אותנו המון, החל מפיתוח כשרון למציאת פתרונות יצירתיים, דרך תפקוד בעייפות כרונית ועד להבעת רוגע תמידי, ללא תלות בסיטואציה, כי, הורים רגועים אומר ילדים רגועים. לא ככה?

בשבוע שעבר החזרתי את איתן מהגן, וחיפשתי מה להכין לו לאכול. המקרר לא בישר טובות, והאופציות היו די מצומצות. לא נשברתי, ופשוט הוצאתי את כל מה שטרי ובריא וטחנתי לו לכדי ארוחה. "עכשיו ממש הגזמתי" חשבתי בראשי למראה העיסה הירוקה שהכילה אבוקדו, עגבניה, מיץ תפוזים וטחינה גולמית. באופן מפתיע הפה הקטן נפער מלוא הקוטר, ואיתן אכל הכל. אפילו לא עשה פרצופים. אולי עליתי פה על משהו? אולי, אבל לא היה לי אומץ לטעום…

בתור מאמנת לתזונה מודעת ופיתוח הרגלי אכילה בריאים, יוצא לי לדבר על הנושא הרבה. באחת השיחות עם חברה היא אמרה: "נראה לי שאני צריכה לעשות דיאטת בייבי- פוד! כשאני מכינה אוכל לילדים שלי, אני תמיד חושבת מה הם צריכים לקבל מהאוכל, במה יש הכי הרבה ויטמינים, חלבון ושומנים טובים, וזה צריך להיות הקו המנחה גם בארוחות שאני מכינה לעצמי." אמת!! יש לנו המון מה ללמוד מהילדים שלנו, כבר אמרתי?

הכנת אוכל תינוקות לאיתני שלי גרמה לי להתוודע לשיטת האידוי, שיטת הבישול הזאת נפוצה מאד בעולם, בעיקר במטבחים האסיאתיים והצפון אפריקאיים, ומשום מה כמעט ולא במטבח הישראלי. אידוי מזון שומר על הערכים התזונתיים, מינרלים וויטמינים, וכמו כן, פותח את הטעמים של האוכל באופן ייחודי. בימים אלה אני לומדת את רזי האידוי, ועד שאהפוך למקצוענית, פניתי לחברתי היקרה לאה, שאצלה העניינים האלה זורמים באופן טבעי, והיא הכינה לי בנדיבותה האופיינית מנטי – כיסונים בוכריים ממולאים בבטטה, פטריות ובצל (אפשר גם עם בשר, למעוניינים).

steamedPockets

כיסונים מאודים ובריאים Photo by Shir Mordechai

הכיסונים הפלאיים האלה, לא דומים לשום דבר שטעמתי, מעטה דקיק של בצק עדין חובק בתוכו עושר של טעמים עמוקים. מומלץ לנסות בבית!

מצרכים:

לבצק:

למלית:

3 כוסות קמח

כוס מים קרים

ביצה

שקית אבקת אפיה

כפית מלח

כף סוכר

5 כפות שמן קנולה

3 בצלים גדולים קצוצים דק

מעט מלח, מעט פלפל

תפוח אדמה בינוני

רבע דלורית

5 פטריות שמפניון

בטטה בינונית

אופן ההכנה: מערבבים את כל מרכיבי הבצק עד לקבלת בצק אחיד ונח לעבודה, שמים בקערה מכוסה במגבת לחצי שעה. בינתיים מכינים את המלית: מערבבים את הבצל עם מלח ופלפל עד שמתרכך מעט, חותכים את כל הירקות לקוביות קטנות ומערבבים עם הבצל המתובל. מרדדים את הבצק לעיגולים בקוטר של כ-7 סנטימטרים, ממלאים בירקות וסוגרים. ממלאים מים קרים בסיר אידוי, מסדרים את הכיסונים בקומה העליונה של הסיר ומאדים 50 דקות. בתאבון!

* ניתן להוסיף לתערובת הירקות קוביות קטנות של בשר בקר.


Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)