דיור ומגורים באיזור סיאטל

door-small

יש מישהו בבית? Photo by Pixabay

ברוכים הבאים לסיאטל, עיר בלי הפסקה (של גשם). ובכן, בשלב זה בוודאי כבר שמתם לב שסיפורי הגשם הם קצת מוגזמים, ויש לנו לא מעט ימים יפים ונעימים. בתור תושבים חדשים, אתם בוודאי תוהים לגבי הרבה דברים, ובמדור זה ננסה לעזור לכם להתמודד עם חלק מהאתגרים הללו. והפעם נדון בשיקולי דיור ומגורים באזור סיאטל.

רוב הישראלים גדלים וחיים עם התפיסה "שבית קונים". יש לכך סיבות מעשיות והיסטוריות, אך חשוב לדעת כי בארצות הברית חלקים נרחבים מהאוכלוסיה שוכרים את מקום המגורים שלהם, ולכן השוק מפותח מאוד ונוח. במילים אחרות, לא כדאי לרוץ ולקנות בית באופן אוטומטי ברגע שיורדים מהמטוס. שיקולי הכדאיות הכלכלית הם מורכבים ולא נכנס אליהם, אבל כדאי לפחות לעצור, לקחת נשימה, וללמוד את השטח (גיאוגרפית וכלכלית) לפני שמקבלים החלטות ארוכות טווח. מעבר לנושא העלויות, אחזקת בית בארצות הברית שונה משמעותית מאשר בישראל, ולכן גם אלה שמתכננים לקנות בית לעיתים קרובות יעדיפו לשכור למשך שנה או שנתיים ובמהלכן ללמוד את ההשלכות המעשיות של מקום המגורים וגם את הדברים שיש לדעת כדי להחזיק בית בהצלחה. תקופת המתנה כזו גם יכולה לסייע לבנות היסטוריית אשראי, שהיא חלק חשוב מתהליך קבלת משכנתא.

רוב המשפחות הישראליות באזורנו מגיעות לכאן בעקבות רילוקיישן של מייקרוסופט, ובהתאם לכך יעדיפו לגור בעיר רדמונד או בקרבתה. מאחר ורדמונד היא הקרובה ביותר לקמפוס, הביקוש גדול ולכן ההיצע מוגבל והמחירים גבוהים. יעד פופולארי לאלו המעדיפים לשלם פחות ומוכנים "לשלם" בנסיעה ארוכה יותר לעבודה היא העיר סממיש (Sammamish). ערים נוספות בטווח נסיעה סביר (כחצי שעה) הן Woodinville, Bothell, Kirkland, Issaquah וכמובן Bellevue. קירקלנד ואיסקווה מרוחקות יותר מהאחרות, אך מציעות יותר אפשרויות בתחום התרבות, קניות ובילוי. בלוויו, לעומתן, היא מטרופולין לכל דבר שכמעט אינו נופל מסיאטל בהיצע, ממסעדות ועד שכונות פאר עם אחוזות אדירות. בכל מקרה, חשוב מאוד לבדוק את נתיבי התעבורה בשעות השיא בשני הכיוונים, מאחר ולפעמים רמזור אחד נוסף הופך את הנסיעה הביתה בערב מקפיצה קטנה לסאגה מורטת עצבים. הדוגמא הקלאסית היא העיר סממיש, שכדי להגיע אליה מרדמונד יש לצאת מהאוטוסטרדה 520 אל Redmond Way ושם יש פקק מדי יום החל מהשעה ארבע אחה"צ ועד שבע בערב. תושבי העיר שעובדים במייקרוסופט נאלצים לבלות בפקק הזה כעשרים-שלושים דקות מדי יום, ולעיתים אף יותר.

שיקול נוסף בנושא המגורים הוא בתי הספר, מאחר וכמו בישראל, לכל אזור בתי ספר משלו. הורים המעוניינים להבטיח השכלה איכותית עבור צאצאיהם ירצו לעיתים קרובות להצמד לאזור מגורים מסוים שבו בתי הספר טובים יותר. חשוב לזכור שבכל עיר ישנם בתי ספר פרטיים, ושלא במפתיע, הם לעיתים קרובות זוכים לציונים גבוהים משמעותית מבתי ספר ציבוריים. בתי ספר פרטיים מציעים אלטרנטיביות מעניינות, כגון שיטת הלימוד מונטסורי (Montessori) החביבה על מהגרים מאחר והיא מקלה על ההסתגלות של ילדים לסביבה חדשה.

מעבר לאזור והשכונה, מגורים בארצות הברית הם בשלושה סוגי "בתים" – דירה (Apartment), בית-עיר (Town-house) ו-בית (House). במרכזים עירוניים בהם השטח יקר ניתן למצוא בעיקר בתי דירות וגם בתי-עיר, שהם בית בעל שטח גדול יחסית, אך בנוי לגובה ועל שטח קטן (בדרך כלל שלוש-ארבע קומות ששטח כל אחת הוא כשישים מטר מרובע). בשכונות שבפאתי העיר וכן בערים הקטנות נפוצים יותר בתים צמודי-קרקע בשטח שמתחיל סביב 90 מטר מרובע ומגיע ל-400 מטר ואף יותר. בתים צמודי קרקע, לרוב בשטח של כ-250 מטר, הם המועדפים ביותר, וכל סוגי המגורים זמינים גם לקניה וגם לשכירות. שוק השכירות נשלט ברובו על ידי חברות המנהלות את הנכס, כאשר חברות ניהול כאלה לפעמים מפעילות שכונה שלמה של עשרות ואפילו מאות יחידות דיור, וישנן גם חברות המנהלות נכסים בודדים עבור הבעלים שלהם.

לסיכום, אל תשכחו להתייעץ עם חבריכם לעבודה לגבי טיפים ספציפיים הרלוונטיים לאזורכם. למשל, אתם עשויים לגלות שבאזור מתוכנן שינוי תנועה או פרויקט בניה שישפיע על קבלת ההחלטות (כגון פרויקט גשר 520 העתיד להשפיע רבות על תבניות התנועה בעתיד הלא רחוק). קניתם בית? מזל טוב! בפעם הבאה נראה איך לרהט את כל החדרים הענקיים בלי לפשוט את הרגל.

Erez Benari

ארז בנארי , תושב חיפה לשעבר, חי באזור פיוג'ט סאונד מאז שנת 2008. עובד במייקרוסופט כמהנדס אבטחת מידע ועוסק גם בכתיבה ואומנות. בישראל, כתב עבור פרסומים רבים, כולל מעריב, כלכליסט, וואלה ו-מאקו. בארצות הברית, כתב עבור JTNews, טק-פלאש, מגזין העסקים של בלוויו ומגזין "יהודי בסיאטל" של הפדרציה היהודית. בזמנו הפנוי, מתנדב עבור אגודת אקי"ם, יוצר פרטי אומנות בסגנון סטים-פאנק ומופיע כסטנדאפיסט.

Latest posts by Erez Benari (see all)