שאלות לסוף שנת המס

כתב: ג'וש ייני

calculator-385506_640

לאחר שהתייחסתי לשאלתם של משפחת ישראלי בנושא חשיבותה של תכנית פיננסית, המשפחה אזרה מותניים והגדירה (בעזרת תכנית מחשב מיוחדת) את מטרותיה: פרישה, חסכונות לקולג' ומעבר פוטנציאלי לבית גדול יותר. בשלב זה התקבל "דוח-מצב" לגבי הנכסים הפיננסיים (בארה"ב ובישראל) וההכנסות העתידיות. עכשיו משפחת ישראלי רואה בבירור את הפער בין המשאבים הקיימים ואלו ההכרחיים למטרות החיים שלה. בקרוב ניפגש להציג תכנית פעולה לגשר בין הפערים הללו ולמדוד את ההתקדמות בפועל. נמשיך לעקוב ונדווח לכם.

מאחר ששנת המס מגיעה לסיומה, התעוררו אצל משפחת ישראלי כמה שאלות מענינות וחשובות.

מה כדאי לבדוק במקום העבודה?

כדאי לוודא שהופרש הסכום המקסימלי לחשבונות הפרישה . עובדי חברה יכולים להפקיד לתכניות כגון 401(K) או תכניות דומות עד ה-13 בדצמבר. בנוסף, ניתן להפקיד לתכניות IRA חדשות או לתכניות קיימות. יש לשקול גם הפקדה לתכנית מסוג ROTH IRA ובכך לבנות חסכון פטור ממס בשנים הבאות. ישנם מגבלות ותנאים להפקדות בתכניות אלו, ומומלץ מאוד להיעזר באיש מקצוע מוסמך.

איך ניתן לחסוך ברווחי הון ו/או מכירת מניות?

יש לבחון את תיק ההשקעות שלכם ולבדוק רווחים והפסדים. במידה ויש רווחים ממכירת מניות (או השקעות אחרות) ניתן לקזז אותם ע"י מכירת השקעות מפסידות. החוק גם מעניק אפשרות לנכות עד $3,000 הפסדי הון נטו (לאחר קיזוז רווחי ההון) מהכנסה רגילה (כגון הכנסה מעסק או משכר עבודה), זוהי הטבה שכדאי לנצל כל שנה. האפשרות לניכוי הפסדים בשיעורי המס הרגילים יכולה לנוע בין $700 ל$1000 לשנה.  

האם אני חייב לשלם מס בשתי הארצות על מניות חברה שהוענקו בישראל?

אם יש לך רווחים בארה"ב מקבלה של מניות (vesting) שהוענקו לך ע"י מעביד ישראלי לפני המעבר לארה"ב, קיימת אפשרות לחבות מס וגם ביטוח לאומי בשתי הארצות. לפעמים המס יחול גם בשנים שונות כי חבות המס האמריקאית יכולה לחול בקבלת המניות והחבות הישראלית יכולה לחול במכירת המניות. החוק האמריקאי מאפשר זיכוי למס ששולם על הכנסה זרה באותה השנה. חשוב לתאם גם בצד הישראלי מכירת מניות (שבד"כ מוחזקות ע"י נאמן) בכמות המתאימה כדי לנצל את הזיכוי המקסימלי במס האמריקאי. 

שמעתי שהבנקים בישראל מדווחים על החשבונות שלי בישראל למס הכנסה האמריקאי, מה עושים?

חוק הFATCA מחייב מוסדות פיננסיים בישראל (כולל בנקים וחברות בטוח) לדווח למס הכנסה האמריקאי על ישראלים החיים בארה"ב ומחזיקים חשבונות פיננסיים בישראל. חשבונות אלו דורשים בנוסף גם דיווחים מיוחדים (כגון טופס FBAR והצהרה על נכסים זרים-טופס 8938 וכו’) ומטילים קנסות כבדים על דווח שגוי, אפילו בתום לב. אם בעבר כל החשבונות הללו נחשבו ע"י מס הכנסה במסגרת "רחוק מהעין, רחוק מהלב", הרי המצב כיום שונה. ישראלי החי בארה"ב חייב לשקול אילו השקעות הוא מחזיק בישראל ולאיזו מטרה ואיך כל חשבון ידווח בארה"ב. תכנון נכון יכול לחסוך הוצאות וגם למנוע שאלות נוקבות ממס הכנסה האמריקאי. בשנת 2014 נחתם הסכם שיתוף מידע עם מס הכנסה הישראלי. תחת הסכם זה המידע על חשבונותיך ימסר ישירות ע"י מס הכנסה הישראלי במקום הבנקים או חברות הבטוח.

כדאי להימנע מפעולות חפוזות כגון סגירת חשבונות ומומלץ לפעול בנושא בתיאום עם יועצי מס והשקעות המתמחים בתחום. 

האם ניתן לקבל הטבת מס לתרומות?

אם אתה מפרט ניכויים (itemize deductions), התרומות חייבות להיעשות למוסד מוכר לצדקה (מלכ"ר) המאושר ע"י מס הכנסה. יש לוודא שיש העתק של המחאה מבוטלת, דף חשבון הבנק, דפי חשבון של כרטיס אשראי או הצהרה בכתב ממוסד הצדקה עם שמו של הארגון, התאריך וסכום התרומה לכל התרומות. אם המעסיק שלך מוסיף תרומה מקבילה, תרומתך תעזור לצדקה האהובה עליך אפילו יותר. אם אתה תורם בגדים או פריטים ביתיים, הם חייבים להיות במצב משומש טוב כדי שיהיו ניתנים לניכוי. תחת אמנת המס בין ישראל וארה"ב, תרומות מסוימות למוסדות צדקה ישראלים יכולות גם כן להיות מותרות בניכוי בארה"ב.

מה ההשפעה של המס החלופי המינימלי (AMT) על תכנון סוף שנה?

בנוסף למס הרגיל והמיסים למימון תכנית הביטוח הרפואי החדשה, אם ההכנסה שלך חייבת במס המינימלי החלופי, חלים עליך כללים מיוחדים. לדוגמה, כללי AMT יכולים לאסור על חלק מהניכויים המפורטים (itemized) והזיכויים האישיים (exemptions). 

מהו המס על מתנות לשנת 2015?
כל אדם יכול לתת מתנה לכל אדם אחר עד $14,000 לשנת 2015 ללא חבות מס מתנות או דווח נוסף. זוג נשוי יכול לתת 28,000$.זוהי דרך טובה לדוגמה, להעביר נכסים (כגון מניות שעלה ערכן) לילד שיכול להשתמש בהם למימון השכלה גבוהה ואולי גם לשלם מס נמוך יותר במכירה. אם כבר בהשכלה גבוהה עסקינן, אפשר גם לשקול התחלת חסכון בתכנית מסוג 529, שהיא תכנית פטורה ממס לתשלום עבור השכלה גבוהה שעשויה אף לממן לימודים בחלק מהאוניברסיטאות בישראל. 

מה ההשפעה של המיסים למימון תכנית הבריאות האמריקאית?
 החוק משנת 2013 הטיל מס נוסף על הכנסות פסיביות כגון ריבית, דיבידנדים, רווחי הון ושכ"ד. החוק גם הוסיף מיסים נוספים כגון מס לביטוח בריאות, על בעלי הכנסות גבוהות (ממשכורת או עסק) וגורם גם להקטנת ניכויים לבעלי הכנסות גבוהות. מצב זה מחייב בדיקה אם שילמת מספיק מסים במשך השנה (ניכויים ממשכורת או מקדמות) כדי להימנע מקנסות . 

אפשר להימנע מהמס הנוסף הזה ע"י שימוש באסטרטגיות שונות כגון, חסכונות בתכניות מסוג 529, ROTH, ביטוחי חיים ותכניות השקעה שונות. כמו כל שאר הרעיונות לחיסכון במס, יש לשקול את המטרות הכלליות של המשפחה ולא להשקיע כספים רק על מנת לקבל הטבות. 

המידע המוצג הוא כללי ולהרחבת הדעת בלבד. תכנית פיננסית היא פרויקט מורכב המצריך בחינת כל מרכיב ומרכיב וכן התייחסות לתמונה הכוללת, מומלץ תמיד להתיעץ עם בעל מקצוע.

 

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)