רומן צעיר

couple-915986_640

השנה היא 1972 וזמר צעיר בשם אבנר גדסי מוציא את תקליטו הראשון בארץ. גדסי גדל בשכונת התקווה למשפחה קשת יום ולא זכה לחינוך מוסיקלי מסודר, לכן התגנב להופעות, התאמן ולמד לנגן לבדו. שכונת התקווה היתה בשבילי שוק התקווה, שבו סבי וסבתי קנו את מזונם. הם התגוררו בסמוך לשכונה ובזכותם ביליתי המון בשוק כילד, סופג את ניחוחות הדגים, הבשר התלוי על אנקולי ענק, התרנגולות מלוקות הראש, ריח הפירות והירקות גם יחד וגם הקללות והבדיחות של המאכרים.

גדסי ניסה לפלס את דרכו עם שיריו המיזרחיים בעולם של יוצרים ומעצבי דעת קהל שהפגינו ניכור למוזיקה המיזרחית. השירים לא שודרו ברדיו ולא זכו לפופולריות של ז'אנרים אחרים. אחד השירים היה שונה מכולם בזכות האווירה האחרת ואולי משום שלא היה ממש שייך לז'אנר המיזרחי. "ניפרדנו כך" היה שמו. גדסי הלחין את השיר הזה למילותיה של סמדר שיר (שיינמן) שהיתה סופרת בראשית דרכה ופרצה אח"כ לתודעה עם מנות גדושות של שירים, סיפורים, ספרים לילדים ורומנים למבוגרים. השיר הפך עם השנים לקלאסיקה של ממש והפך אחד האהובים עלי ביותר. לימים גילתה סמדר שיר את המקור לשיר, רומן שניהלה בהיותה בת 14 בלבד עם דודו טופז בן ה-25! סמדר חשפה זאת לאחר מותו הטרגי של דודו טופז בשנת 2009 והכתה בתדהמה את כל מי שהכיר ואהב את השיר. לי זה לא שינה מאום כי אהבתי את דודו טופז והעדפתי לזכור את הדברים הטובים שעשה ואת הצחוקים ופחות את ימי הטירוף שהביאו לסופו. אני סבור שדוקא בזכות הגילוי, השיר קושר אותנו לדודו טופז של שנות השבעים, טרום "שחק אותה", טרום הכוכבות, איש יפה וצעיר שצעד אחרי אורי זוהר וטוביה צפיר והפך לאחד המגישים המצליחים עד לסופו הטרגי.

Seffi Yaaran

Seffi Yaaran

ספי יערן, אוהב לעשות דברים שמרגשים אותי ושבמקרה גם מרגשים אחרים כמו ערבי שירה ונוסטלגיה על דמויות שהשפיעו על חיי. חובב היסטוריה, כתיבה ומוזיקה מכל הז'אנרים, גם כאלה שלא בהכרח מתחברים.
Seffi Yaaran

Latest posts by Seffi Yaaran (see all)