שדים ברחוב אגריפס מאת חגי דגן

שדים-ברחוב-אגריפס

קחו את רב המכר "מלאכים ושדים" של דן בראון ומקמו אותו במקום במרתפי הוותיקן, בסמטאות ירושלים שלנו. במקביל, החליפו את הגיבור האלגנטי והמלומד, ד"ר לנגדון, בנהג מונית ירושלמי, חובב בחורות ושאוורמה  וקיבלתם את "שדים ברחוב אגריפס". ספר פנטזיה מלא בשדים עתיקים, אלות מסתוריות, מלאכים מכל מיני סוגים וגם ש"סניקים, דתיות פמיניסטיות וערסים משכונת פת. והכל במין מעורב ירושלמי מצחיק ועסיסי במיוחד. ואפרופו מעורב ירושלמי, מאכל תאווה במחוזותינו, שעומדים עבורו בתור אצל "סימה" ו"אמא" וגועל נפש צרוף עבור אנשים מתרבויות אחרות. כבד, לבבות וקורקבנים – מה זה בכלל האיבר הזה? ממתי יש לתרנגולת פופיק ואיך אוכלים אותו? זה כמו דונאט הולז? פה אני אתכם חברי הצמחונים והטבעונים…

גיבור הספר, שבי, דווקא חולם על שאוורמה וסביח ומפנטז עליהם בפרטי פרטים, זאת אומרת כשהוא לא עסוק בלפנטז על בחורות ומה הוא היה עושה להן, אם רק תינתן לו ההזדמנות. מסתבר שגישתו השוביניסטית והמחפיצה עובדת מצוין כשצריך להתמודד עם שדות מופרעות ומלאכי חבלה וכך הוא מוצא את עצמו בצוות הצנת"ח – יחידה סודית ביותר הפועלת למיגור תופעות על טבעיות בבסיסי צה"ל, כמו שדים ושאר מרעין בישין הלקוחים היישר מן המיתולוגיה היהודית. כן, יש דבר כזה וזה הרבה יותר מעניין ממה שלמדנו בשיעורי התנ"ך בביה"ס. הכותב, חגי דגן, הוא מרצה למחשבת ישראל וגם, איזו הפתעה, מחבר הספר "המיתולוגיה היהודית" מה שמסביר את העושר התיאורי ושפע המידע בספר.

וכמו שלמדנו בשיעור ספרות, יש בסיפור גם רבדים קצת יותר מעמיקים וביקורת על כל הדתות בעולם בערך, שהפכו מדתות נשיות שכיבדו טבע, פריון ואת אמא אדמה לדתות גבריות ונוקשות, שמקדשות דווקא סיגוף והתנזרות. בעיקר חוטפת ביקורת היהדות, שהפכה לדת הספר ומעוזם של הגברים לבושי השחורים.

חובבי מדע בדיוני ופנטזיה שאהבו בעבר את עלילותיו של השד השרמנטי עזי בטרילוגיה של זילאזני ושקלי "הביאו לי את ראשו של נסיך החלומות", יהנו מאוד, ולא רק הם. להשאלה בספריה לחצו כאן

Hagit Galatzer

Hagit Galatzer

חגית גלצר, עורכת וכותבת ראשית בסיאטלון, במקור מושבניקית מנווה-מבטח והיום מתגוררת באיזור סיאטל. עובדת במשרה תובענית אך מתגמלת שנקראת "בעל ושני ילדים" ובשעות המועטות שנותרו גם בהי-טק. מנסה לשמור על כושר אך מבלה את מרבית היום על כיסאות שונים. אוהבת לקרוא וגם לאכול אוכל בריא וטעים, בעיקר כשמישהו אחר מכין ומסדר אח"כ את המטבח.
Hagit Galatzer

Latest posts by Hagit Galatzer (see all)