מה קורא

איך מעודדים קריאה אצל הילדים

בשעה טובה חזרנו לבית הספר, וזה הזמן להתחיל לבנות הרגלים טובים ונכונים לשנת הלימודים החדשה. הפעם נתרכז בנושא הקריאה. כולנו רוצים שהילדים שלנו יאהבו לקרוא, זו מיומנות חשובה לחיים, מרחיבת אופקים ובעיקר כיפית. יש מי שזה בא לו בטבעיות, ויש מי שלא כל כך…

הנה כמה רעיונות איך לעודד את הילדים לקרוא, ובעיקר איך "להדביק" אותם באהבת הקריאה.

  •  דוגמא אישית: "דגמנו" לילדים קריאה. הראו להם שספרים הם חלק חשוב גם מחייכם, ושאתם מקדישים זמן לקריאת ספרים. אני אוהבת לבקש מהילדים שלי המלצות לספרים, מה שגם מעודד מכנה משותף ושיח בינינו. ככה גם מצאתי את עצמי מזמינה מהספריה את הספר הראשון של "משחקי הרעב", וכנראה שגם אאלץ לקרוא אותו – לא ממש "כוס התה" שלי…
  • התאימו את חומר הקריאה לרמה של הילד: גם אם אתם חושבים שהוא מסוגל ליותר מזה – תזרמו איתו. גם אם הספר מתאים לילדים קטנים יותר, גם אם הנושא נראה לכם טפשי, תנו לו. תנו לו בחירה ותנו לו שליטה במצב (אחרת ייצרתם התנגדות, ויש סיכוי שתפסידו בקרב הזה).
  • חשבו יצירתי: לא תמיד צריך לקרוא ספר, יש הרבה פעילויות שמצריכות קריאה. תנו לילד לפתוח את הדואר, שחקו במשחקים שדורשים קריאה, למשל מונופול, או במשחק סיפור משפחתי: הראשון מתחיל לכתוב סיפור, וכל אחד בתורו כותב המשך בן שתי שורות, ומכסה את השורה העליונה. בסופו של דבר מתקבל סיפור מצחיק. עוד אופצית קריאה שהיא לא ספר היא מגזינים שמגיעים הביתה פעם בחודש. הילד מקבל "הפתעה" בצורת מגזין (הרבה פחות מאיים לקריאה מספר)
  • הקיפו את הילד בחומרי קריאה: כתבו פתקים ומכתבים. אני אוהבת לכתוב מכתבים לילדים, או פתקים שאני משאירה להם ליד המיטה או בתיק האוכל, והם עונים לי, כל אחד לפי יכולתו. יש לנו גם כל מיני סוגים של מחברות (מחברת רעיונות למשל), שאנחנו אוהבים להשתמש בהן.
  • והכי חשוב – לא להילחם! אם תהפכו את הקריאה למלחמה, יש סיכוי די טוב שהילד לא יקרא רק כדי לנצח. אל תכריחו, חפשו דרכים לעניין את הילד. ואם כל זה לא עזר, אולי יש צורך לבנות הרגל קריאה בבית, ולהקדיש מחשבה איך לעשות את זה בצורה מיטיבה ולא כ"עונש".

והטיפ שלי: תקראו ביחד  – הפכו את הקריאה לזמן איכות. תקראו איתם, תקריאו להם (גם אם הם גדולים ויודעים לקרוא לבד), תבקשו שיקריאו לכם ובעיקר תהנו מהחוויה.

ותודה שקראתם 

לילך

מדפדפים ונהנים Photo by Lilach Geppert-Shapira
Lilach Geppert

Lilach Geppert

לילך גפרט-שפירא, פסיכולוגית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות. מאבחנת ומטפלת בפרחי באך. מלווה תהליכי התפתחות אישית ליחידים ומשפחות.
Lilach Geppert

Latest posts by Lilach Geppert (see all)