אכילה בריאה מתחילה בקנייה חכמה

איך לרכוש מוצרים בריאים ולחסוך קלוריות וכסף

על מנת לשמור על אורח חיים בריא חשוב לדאוג שיהיו בבית מאכלים טריים ובעלי ערך תזונתי גבוה. יחד עם זאת, פעמים רבות כשאנחנו מבצעים קניות ברשתות המזון אנו מתפתים לרכוש שלל מוצרים שאינם תורמים ואף מזיקים לבריאותנו כגון חטיפים, ממתקים ומזונות מעובדים. בעזרת קצת ידע והרבה מודעות ניתן לשנות זאת. הנה כמה המלצות שיהפכו את הקניות בסופר לבריאות יותר.

הכינו רשימת קניות– רשימת קניות מסייעת לנו להיות ממוקדים ויכולה למנוע קנייה של מוצרים לא מתוכננים, מה שחוסך לנו קלוריות מיותרות וגם כסף. בנוסף, אם תכננתם להכין מאכל על פי מתכון מסוים, בזכות הרשימה תוכלו לוודא שלא חסרים לכם מצרכים.

הגיעו לסופר שבעים– כאשר מגיעים לסופר רעבים, מתפתים לקנות מוצרי מזון לא מתוכננים ובדרך כלל פחות בריאים.  השתדלו לאכול משהו לפני הקניות.

מומלץ להשאיר את הילדים בבית– על מנת שתהליך הקנייה יהיה מהיר ויעיל, רצוי להגיע לסופר ללא הילדים. לרשתות המזון יש דרכים למשוך את תשומת לב של הילדים לחטיפים וממתקים שאינם מומלצים. אם מביאים את הילדים לקניות, כדאי להתחיל באגף הפירות והירקות, לשתף את הילדים בבחירת הפירות שהם אוהבים ולעשות מהקניה חוויה נעימה. לפעמים יש גם דוכן של פירות חינמיים, במיוחד עבור ילדים.

בדקו את תוויות המזון–  תוויות המזון מספקות לנו מידע אודות רכיבי המוצר והערכים התזונתיים שלו. שימו לב שרכיבי המוצר כתובים בסדר יורד ברשימת הרכיבים. אם הרכיב הראשון ברשימה הוא סוכר או שומן טרנס המשמעות היא שהם מהווים מרכיב משמעותי במוצר ולכן המוצר אינו מומלץ. עוד על סוכר והיכן הוא מסתתר במזון.

העדיפו מוצרים שרשימת הרכיבים בהם קצרה ושאתם מזהים את השמות של כל הרכיבים. מוצר שמכיל חומרים משמרים, צבעי מאכל ושלל תרכובות כימיות שאינן מזוהות, אינו מומלץ גם כן.

ומה אומרות ההגדרות התזונתיות על חזית המוצר?

Healthy– המוצר דל בשומן רווי וכולסטרול, מכיל פחות מ 480 מ"ג נתרן ומספק לפחות 10% מהצריכה היומית המומלצת לויטמין A, C, ברזל, סידן, חלבון וסיבים תזונתיים.

Free– מכיל פחות מ 0.5 גרם עבור הרכיב שאליו הוא מתייחס (למנה) למשל Sugar Free מכיל פחות מ 0.5 גרם סוכר למנה.

Good source– מנה מספקת בין 10%-19% מהצריכה היומית המומלצת של אותו רכיב. למשל good source of protein – המשמעות היא שאכילת מנה מאותו מוצר תספק לנו בין 10%-19% מצריכת החלבון היומית המומלצת (לפי 2000 קלוריות ליום).

Low sodium– המוצר מכיל עד 140 מ"ג נתרן למנה.

Low cholesterol – המוצר מכיל עד 20 מ"ג כולסטרול למנה.

Low fat– המוצר מכיל עד 3 גרם שומן למנה.

Reduced– (מופחת) המוצר מכיל 25% פחות מהרכיב שנמצא במוצר המקורי באותה קטגוריה. למשל Reduced sodium- מכיל 25% פחות נתרן למנה לעומת המוצר המקורי.

Light– מכיל 1/3 קלוריות פחות מהמוצר המקורי או 50% פחות שומן או נתרן מהמוצר המקורי.   

Low calories– המוצר מכיל עד 40 קלוריות למנה.

קנייה מהנה ובריאה!

 שירה

Shira Solow

Shira Solow

שירה סולו, Bsc. Nut דיאטנית קלינית, בוגרת האוניברסיטה העברית. בעלת התמחות בתזונת ספורט, מכון וינגייט
Shira Solow