דרקונים ובועות סבון

איך לא הרווחתי מיליוני דולרים ולמה כדאי לקרוא ספרים, זהירות ספויילרים

לא רבים יודעים זאת, אבל אני המצאתי את סדרת הטלוויזיה המפורסמת משחקי הכס. הדבר קרה לפני שנים רבות, אי שם בשנת 1999. אחרי חודשיים של התמכרות קשה, בהם הלכתי לכל מקום ובתיקי ספר כיס עב כרס באנגלית (!) ובו עלילותיהם הנפתלות של משפחות סטארק, לאניסטר, באראת'יאון, טארגאריאן ושאר החבריה העליזה של קינג'ס לאנדינג (לא תתפסו אותי אומרת מעלה-מלך או ג'ון שלג בחיים…)
כשסיימתי לקרוא את 1000 העמודים הראשונים ולפני שהתחלתי את הכרך השני, הרמתי לרגע את הראש נפעמת ואמרתי לבן זוגי, זה שהביא הבייתה את הספר הממכר, שיש פה חומר מעולה לסדרת טלויזיה איכותית שתרוץ במשך עונות רבות ותשבור שיאי רייטינג ופרסי אמי. בעצם, אמרתי אופרת סבון, אבל מי מדקדק בקטנות, הרעיון זה מה שחשוב.

חלף יותר מעשור בטרם מישהו אחר מימש את הרעיון שלי והשאר היסטוריה. שקל לא ראיתי מהענין. להיפך, עוד הוצאתי מכיסי לשלם לרשת HBO (עוד לא ביטלתי את המנוי, לא ברור למה) וגם רכשתי במיטב כספי את כל הספרים הבאים בסדרה שיצאו כבר בכרכים מהודרים, בכריכה קשה. זכורני ההמתנה המציקה לספר החמישי שהוזמן אי שם ב 2005 ב- Pre release  בחנות ספרים כזאת באינטרנט, אמזון שמה, אולי שמעתם, וחיכינו שנים שג'ורג' ר.ר.מרטין יואיל בטובו לסיים את הסדרה, דבר שעדיין לא קרה, עד עצם היום הזה.

משחקי הכס, גרסת הנייר, ללא דמי מנוי או הורדות פיראטיות

כשהחלה ההיסטריה סביב העונה הראשונה בטלוויזיה, הנדתי בראשי ברחמים לעבר הצופים שהתרגשו מן התפניות החדות בעלילה. למשל הריגת הדמות הראשית עוד בטרם הסתיימה העונה ועוד לפני ש Winter is coming הפך לממ ידוע. אתם לא יודעים כלום ג'ון סנואו שכמוכם, צחקתי בליבי. למעשה, גם הביטוי You know nothing, John Snow נכנס לתודעה רק בעונה הרביעית, כשג'ון פגש את ייגרט אדומת השיער והפתיע אותה בכמה טריקים שלא היו ידועים מעבר לחומה. אגב, אחרי הסצינה הלוהטת הזאת הם התחילו לצאת בחיים האמיתיים ואף התחתנו.

כשהחלה ההיסטריה סביב העונה הראשונה בטלוויזיה, הנדתי בראשי ברחמים לעבר הצופים שהתרגשו מן התפניות החדות בעלילה.

אתם לא יודעים כלום ג'ון סנואו שכמוכם

אבל שיא השיאים, ואחת ההפתעות הגדולות של הסדרה התרחשה בעונה השלישית, בפרק שהציב אחת ולתמיד את עליונותם האינטילגנטית של קוראי הספרים מעל יתר אוכלוסית פשוטי העם. פרק החתונה האדומה, מופת של זוועה שהכה בזעזוע מיליוני צופים, אלא אם כן קראתם את הספר וידעתם מה עומד לקרות… והיה גם מותו בטרם עת של ג'ופרי הרשע, מותו בטרם עת של ויסריס חובב הזהב המותך, בקיעתם של הדרקונים מביצים מאובנות ועוד ועוד הפתעות שהיו ידועות מראש לקוראים הנאמנים ובכל זאת היה תענוג לצפות בהם על המסך הקטן. רק בעונה החמישית או השישית נגמרו הספרים, וכותבי הסדרה נאלצו להפשיל שרוולים ולהמציא עלילות ומאז חלה הידרדרות מסוימת. ראו העצומה להפקה מחדש של העונה האחרונה, עליה חתמו יותר ממיליון וחצי איש…

בקיצור, תודו לי אחר כך על הרעיון הדגול ובינתיים אין מה להתעצב על סיומה של הסדרה. היה טוב וטוב שהיה ואם יש לכם זמן פנוי, תוכלו למצוא את כל כרכי הסדרה בספרייה. חוץ מהאחרון, שכאמור נמצא עוד בשלבי כתיבה, ובהזדמנות זאת, נאחל לג'ורג' רר בריאות ואריכות ימים וישפסיק לבזבז את הזמן על זוטות וישב כבר לכתוב את הסוף והפעם, כמו שצריך.

Hagit Galatzer

Hagit Galatzer

חגית גלצר, עורכת וכותבת ראשית בסיאטלון, במקור מושבניקית מנווה-מבטח והיום מתגוררת באיזור סיאטל. עובדת במשרה תובענית אך מתגמלת שנקראת "בעל ושני ילדים" ובשעות המועטות שנותרו גם בהי-טק. מנסה לשמור על כושר אך מבלה את מרבית היום על כיסאות שונים. אוהבת לקרוא וגם לאכול אוכל בריא וטעים, בעיקר כשמישהו אחר מכין ומסדר אח"כ את המטבח.
Hagit Galatzer

Latest posts by Hagit Galatzer (see all)