המתיקות הנסתרת

אני צריכה כפית סוכר

היכן מסתתר הסוכר במזון שלנו? ולמה כדאי לצמצם את צריכתו

כשהגעתי לארה"ב והתחלתי לבצע קניות ברשתות המזון, אחד הדברים הראשונים שגיליתי הן כמויות הסוכר שמוסיפים למאכלים השונים, אפילו למוצרים בסיסיים כמו לחם (גם לחם מדגנים מלאים). קיים הבדל בין מזון שמכיל סוכר באופן טבעי למזון שהוסיפו לו סוכר. פירות למשל, מכילים סוכר באופן טבעי. מומלץ כמובן לאכול פירות בשלמותם (ולא כמיץ), בצורה זו הם מכילים יותר ויטמינים וסיבים תזונתיים. בכלל, כדאי לצרוך מזון כמה שפחות מעובד ובצורתו הטבעית. לאחר תקופת הסתגלות קלה של פחות מתוקים וחטיפים תשימו לב פתאום לקשת של טעמים גם במזונות כמו ירקות.

אז למה בכלל להפחית בסוכר?

צריכה מוגברת של סוכר קשורה לעלייה בסיכון לתחלואה במגוון מחלות (סוכרת, מחלות לב, השמנה ועוד…) לכן חשוב להרגיל את כל בני המשפחה לאכול פחות סוכר.

איך מזהים מאכלים שהוסיפו להם סוכר?

חשוב לקרוא את תוויות המזון. הסוכר מופיע בשמות שונים כמו, סוכר חום, סוכר קנים, דבש, סירופ תירס, סוכר קוקוס ועוד. הרכיבים (ingredients) בתווית המזון מופיעים בסדר יורד. אם הסוכר מופיע בין שלושת הרכיבים הראשונים ברשימה, סימן שהמוצר מכיל כמות גדולה של סוכר.

מימין, כמות הסוכר בלחם. משמאל, סוכר מופיע שני ברשימת המרכיבים בפרצל

בטבלה המצורפת לתווית המזון, ניתן לראות את כמות הסוכר למנה. למשל 5 גרם סוכר = כפית סוכר.

שימו לב! לעיתים הסוכר מסתתר תחת שמות אחרים

שמות כמו דקסטרוז, פרוקטוז, גלוקוז, מלטוז, סוכרוז המצויים בעיקר במוצרים ארוזים ומעובדים, ומטרתם לשפר את טעם המזון ולהאריך את חיי המדף של המוצר. (ניתן למצוא אותם גם במיצי פירות, חטיפים וחטיפי דגנים).

גם ממתיקים כמו סירופ אגבה, מולסה, מיץ קנה סוכר, לתת, מיצי פירות, המסומנים על אריזת המזון כממתיקים "טבעיים" , עדיין נחשבים כסוכר המוסף למזון.

מה לגבי ממתיקים מלאכותיים?

ממתיקים מלאכותיים ימצאו בדרך כלל במוצרים המסומנים כ"דיאט" , "zero sugar", "ללא סוכר". כמות הקלוריות בממתיקים המלאכותיים היא זניחה, אך יש להם תופעות לוואי כמו בעיות עיכול וכאבי בטן ולכן מומלץ להמעיט בצריכתם.

דוגמאות לממתיקים מלאכותיים: אספרטיים, אסולפם-k, סכרין, ציקלמאט, סטיביה וסוכרלוז.

אז קחו פרות ותהיו לי בריאים!

Shira Solow

Shira Solow

שירה סולו, Bsc. Nut דיאטנית קלינית, בוגרת האוניברסיטה העברית. בעלת התמחות בתזונת ספורט, מכון וינגייט
Shira Solow