מחווה של רצון טוב

יד אל יד

אימייל בעבודה הזמין אותי לתת פרשנות תרבותית למגוון מחוות יד המשמשות כביטויים כגון אגודל מורם בכף יד מאוגרפת (אוקיי), כף יד פרושה מופנית לעבר הדובר (עצור), או אצבע ואגודל מחוברות בעיגול ושאר האצבעות ישרות (הכל טוב) וכדומה. התבקשתי להגיד אם המחוות שהוצגו בתמונות הם מחוות בעלות משמעות גסה מבחינתי ואם לא, מה הן מסמלות בתרבות הישראלית. הכוונה היא כמובן להימנע מפאדיחת-על שעשויה לקרות אם לדוגמא ישלבו במוצרי החברה תצלום או איור של מחווה מסוימת שכאן באמריקה עוברת חלק, אך בהקשר תרבותי אחר או בארץ אחרת, יש לה משמעות שונה לגמרי.

סיפור ידוע במשפחתנו מספר על קרובה-רחוקה שכמעט חטפה מכות באיטליה פעם כשניסתה לקנות לחמנייה. היא טיילה להנאתה באיזור כפרי וניסתה להבין אם המאפה שהתכוונה לקנות הוא צמחוני למהדרין ("נו אוילו די אנימלו?"). בניסיון להרוויח זמן ולהאט קצת את קצב הדיבור המהיר של המוכר האיטלקי, סימנה בידה "רק רגע, תן לי שנייה" – בעזרת מחווה ידועה של קיבוץ כל האצבעות ביחד, כאשר הן ישרות ואז הרמת היד מעלה ומטה בנפנוף נמרץ. תנועה גסה ומעליבה ביותר, כך מסתבר, בדרום איטליה.

גם השפה העברית, על צליליה המשונים, מספקת הזדמנויות רבות למבוכה על רקע חוסר הבנה תרבותי. לא אחת אני נמצאת עם ילדי במקום ציבורי והם מטפסים על עצבי כמו שצריך או סתם רבים בינהם בצורה מעצבנת ואני, בלי לחשוב יותר מדי, משתיקה אותם ב"די!" קולני. מיד משתרר שקט משונה בחנות או במסעדה בה אנו נמצאים וכולם מסתובבים לראות מי זאת האמא המשוגעת שצועקת על ילדיה "תמותו!".

גם שמות ישראלים חביבים ומוכרים כמו דודו, מורן ונמרוד, יזכו את בעליהם בגיחוכים קלים עת יציגו עצמם באמריקה בתור "קקי", "טיפש" ו"אידיוט". לעיתים, גם ההיפך, מילה באנגלית שיש לצליל שלה משמעות בעברית, יכול לגרום מבוכה. בעבודה של בן זוגי כמעט נגרמה פעם תקרית דיפלומטית כשאחד המנהלים האמריקאים התעמת עם העובדים הישראלים: "אתם כל הזמן מדברים עלי מאחורי הגב, אם יש לכם משהו להגיד תגידו לי ישירות!" הישראלים לא הבינו במה מדובר, עד שנזכרו שלמנהל קוראים קן…

 עוד על מחוות בעלות משמעות כפולה כאן

Hagit Galatzer

Hagit Galatzer

חגית גלצר, עורכת וכותבת ראשית בסיאטלון, במקור מושבניקית מנווה-מבטח והיום מתגוררת באיזור סיאטל. עובדת במשרה תובענית אך מתגמלת שנקראת "בעל ושני ילדים" ובשעות המועטות שנותרו גם בהי-טק. מנסה לשמור על כושר אך מבלה את מרבית היום על כיסאות שונים. אוהבת לקרוא וגם לאכול אוכל בריא וטעים, בעיקר כשמישהו אחר מכין ומסדר אח"כ את המטבח.
Hagit Galatzer

Latest posts by Hagit Galatzer (see all)