שלום כיתת גן חובה – המעבר לבית הספר

Photo by Pixabay

 כיאה לחודש אוגוסט, את הטור הזה אני מקדישה לחזרה לבית הספר. אמנם אנחנו רק בחצי החופש, אבל כבר אפשר לראות את האור בקצה המנהרה, ואת בית הספר באופק, ולפני שנשים לב הילד הקטן והחמוד שלנו, שרק אתמול למד ללכת  – ילך לבית הספר.

המעבר לבית הספר הוא ציון דרך משמעותי בחייו של כל ילד, זה אירוע דרמטי גם עבור הילד ובעיקר עבור הוריו. זוהי כניסה לעולם של "גדולים", הילד יוצא מהחממה אליה היה שייך ומגיע לבניין הגדול הזה עם הקפיטריה הגדולה, אולם הספורט והחצר הענקית.

הצלחתו של ילד בבית הספר תלויה במידה רבה במידת הבשלות (המוכנות) שלו לקראת האתגר החדש. אותה בשלות נמדדת בארבעה צירים: בשלות מוטורית, בשלות קוגניטיבית, בשלות רגשית ובשלות חברתית.  

הנה כמה עצות איך להכין את הילד לבית הספר בכל אחד מהצירים: 

בשלות מוטורית – נחלקת למוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה:

מבחינת מוטוריקה גסה: צאו עם הילד החוצה, טפסו על סולמות והתגלשו במגלשות, שחקו משחקי כדור וכדומה.

מבחינת מוטוריקה עדינה: למדו לאחוז עיפרון או צבע, לגזור במספרים (אם יש קושי, התחילו בגזירת פלסטלינה).

מבחינת גרפומוטוריקה: התמקדו בזיהוי וכתיבת צורות, אותיות ומספרים.

בשלות קוגניטיבית – התמקדו בתפיסה החזותית (למידה דרך ראיה) והיכולות השפתיות: שחקו משחקים שדורשים אוצר מלים, קראו יחד, בדקו את היכולת למלא הוראות שמורכבות ממספר שלבים. אני ממליצה לשתמש במשחקים בשביל לחזק את הבשלות הקוגניטיבית: משחקי מלים וציורים, משחקי זיכרון וכו'.

בשלות רגשית – הכוונה ליכולת של הילד להתמודד לבדו מול "העולם". התאמנו עם ילדיכם על להישאר לבד בחדרו לזמן קצר, לשחק לבד ולהעסיק את עצמו בלי "צוות הווי ובידור". התאמנו על "הפסדים" (למשל במשחקי קופסא), חזקו את תחושת המסוגלות של הילד, למשל בביצוע משימות פשוטות, ובעיקר נסו לייצר לו הצלחות. אין כמו תחושת הצלחה בשביל להעצים את תחושת המסוגלות!

בשלות חברתית – ייצרו סיטואציות חברתיות עבור ילדיכם: פליידייטים, טיולים משותפים ומשחקים משותפים בפארק. כל אלו ייצרו עבור ילדיכם סיטואציות שיכינו אותו לבית הספר.

אם אתם חשים כי באחד המישורים ילדיכם זקוק ל"עבודה נוספת", זה בדיוק הזמן להתמקד בקשיים.

לשאלות, בקשות, הערות ושיתופים, מוזמנים לכתוב לי.

ושיהיה בהצלחה!

לילך.

Lilach Geppert

Lilach Geppert

לילך גפרט-שפירא, פסיכולוגית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות. מאבחנת ומטפלת בפרחי באך. מלווה תהליכי התפתחות אישית ליחידים ומשפחות.
Lilach Geppert

Latest posts by Lilach Geppert (see all)