הנני מאת ג'ונתן ספרן פויר

"עם תחילתה של השמדת ישראל התלבט אייזיק בלוך אם להרוג את עצמו או לעבור לבית האבות היהודי…" כך מתחיל ספרו המדובר של ג'ונתן ספרו פויר "הנני". באופן אישי, אני לא משתגעת על רומנים דיסטופיים המתארים עולם עתידני קודר ואכזר, בטח לא כזה המשמיד את מדינתי האהובה, ולכן כמעט סגרתי את הספר באכזבה. לשמחתי, המשכתי לקרוא ולא הצטערתי. אגב, חובבי הז'אנר יכולים לקרוא בכיף את הספר "גיבור" של אריק צ'רניאק, כל סיוטנו האישיים והלאומיים הגדולים ביותר מתגשמים להם בזה אחר זה בעלילה מורטת עצבים ומטרידה. אני קוראת להנאתי לפני השינה ולכן מעדיפה מסרים קצת יותר חיוביים לפני שאני נרדמת.

נחזור להנני. אז נכון שברקע מתחוללת דרמה שבמרכזה מדינת ישראל הקטנה, אבל במרכז הסיפור עומד דווקא זוג, בני ארבעים ומשהו, שמגדלים משפחה למופת עם שלושה בנים גאונים, בית נחמד בפרברים ומשבר זוגי אחד לקינוח. משבר זוגי עם כל המצרכים הדרושים לעוגת חנק, הילדים, השגרה, טינה וקנאה שטופחו במשך השנים, סודות ובגידות וגם כלב אחד מזדקן שכבר לא שולט בסוגרים ומשאיר הפתעות ריחניות על רצפת העץ הממורקת.

על רקע המשבר הזוגי מתרחש גם משבר ביחסי ארה"ב-ישראל, או ליתר דיוק ביחסי יהודי ארה"ב וישראל. מקומה של ישראל וחשיבותה ליהדות עולות ונידונות בספר רבות. האם מספיק לשמר את הרעיון של ישראל כמולדת העם היהודי, ארץ האבות המוזכרת בתפילות והמקום הרוחני הנפלא שמגלים בבר מצווה בכותל ובטיולי התגלית? או שיש גם מקום לישראל, המדינה הריבונית והבעייתית הזאת, על מלחמותיה ואנשיה הבלתי-מתפשרים? שאלות שלא היה להן מקום אחרי הקמת המדינה ומלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור ושעולות בשנים האחרונות גם מחוץ לדפי הספר.

ג'ייקוב, גיבור הספר, הוא יהודי אמריקני, נכד לניצול שואה, אינטלקטואל, כותב ויוצר, ונוירוטי במידה וודי-אלנית בלתי מבוטלת. ג'ייקוב מקנא קצת בבני דודיו הישראלים, אותם הוא מתאר כגברים גדולים ושעירים במיוחד, בעלי ביטחון עצמי מופרז ונטייה לשחצנות. בעיקר מקנא ג'ייקוב בבן דודו, תמיר, יזם הייטק מצליח שאוהב לנפנף בהשקעותיו המצליחות, דירתו הנאה ובניו המוכשרים. התנהלותו הבוטחת של תמיר עומדת בניגוד גמור לג'ייקוב שהולך ומסתבך עם עצמו, מנסה להציל את כבודו העצמי במהלך הירואי אחרון ונכשל כצפוי.

ספר עב כרס, לא פשוט לעיכול לפרקים אך כתוב היטב ומעניק חווית קריאה מענגת שלא תרצו שתיפסק. ומדינת ישראל, מה איתה, אתם שואלים? תקראו את הספר עד תומו ותדעו.

להשאלה מהספרייה בעברית

להשאלת הגרסא האנגלית

Here I am

 

 

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)