למה יש תפוז על שולחן ליל הסדר? וטיפים נוספים לעיצוב שולחן החג

הימים מתחממים, העצים העירומים מלבלבים, נראה שאפילו באזור מבלבל כמו סיאטל, כבר אביב. הפעם בטור העיצוב, החלטתי להדגיש את נושא ה"חירות". יש משהו משחרר בלהיות רחוקים מהדיונים המשפחתיים 'אצל מי עושים ת'סדר?' ועוד יותר משחרר להעביר חופשת "ספרינג-ברייק" בת שבוע-שבועיים, והכי משחרר, זה לוותר על הפקקים שלפני ארוחת הסדר.

שולחן ליל סדר ב-10 דקות

אין לכם ,צלחת פסח, או אפילו הגדה? שימו בריסטול שחור לאורך השולחן, כתבו בגירים באופן מזמין את שמות המאכלים המסורתיים עם הסבר קצרצר, אולי קטעים נבחרים מההגדה, ותבלו במפיות בגווני שחור לבן. הוסיפו פרחים לצבע, ויצרתם אווירת חג. את סיפור ההגדה, אני ממליצה לספר, לקרוא או להמחיז בהסבה, בישיבה נינוחה בסלון, ולהשאיר את השולחן נקי ומזמין לקראת הארוחה.

רוצים בכל זאת לספר את סיפור יציאת מצרים סביב שולחן ומעוניינים לעשות זאת בדרך מעניינת?

מפת שולחן חד פעמית לבנה, דפי צביעה של פסח לאווירה, וצבעים. היצירתיים שביניכם יכולים לצייר בעצמם, והעסוקים יותר יכולים לקנות מפת צביעה מן המוכן.

עיצוב שולחן ליל הסדר ברוח המהפכה פמיניסטית

כוס מרים הנביאה (אחותם של משה ואהרון) לצד כוסו של אליהו הנביא או תפוז על קערת הפסח, מהווים דוגמא לסמלים חדשים על שולחן ליל הסדר, עליהם שמעתי לאחרונה מחברים יהודים אמריקאים החוגגים סדר רפורמי.
הם סיפרו שהמנהג להניח תפוז על שולחן ליל הסדר נבע מהתייחסות הרבנות למושג אשה רבה – "מקומה של אישה כרבה כמקומו של תפוז על צלחת סדר פסח". את הוספת הסמלים לשולחן הסדר ניתן להרחיב להוספת טקסטים חלופיים או נוספים להגדה:
כגון "והגדת לבתך", "על ארבע בנות דיברה התורה" ברכות שונות על כוס מרים הנביאה ועוד.  את כוס מרים הנביאה נהוג למלא במים, לזכר הבאר של מרים שליוותה, לפי האגדה, את עם ישראל בנדודיו במדבר.
לא התאפקתי, ובהשראת מנהג התפוז על שולחן הסדר, יצרתי שולחן ליל סדר תפוזי.

והגדת לבתך – תפוז על שולחן ליל הסדר Photo by Dika Rafalovich

ליל סדר מהסרטים

שנה שעברה חגגנו את ליל הסדר פעמיים. פעם אחת באופן המסורתי, בעברית, בתאריך המתאים, עם הגדה לכל אורח, צעקנו ב-"ונצעק", זרקנו צפרדעים וטפטפנו יין בקריאת עשר המכות, תופפנו על השולחן ושרנו "אחד מי יודע".
בפעם השנייה, באנגלית. הזמנו חברים שהגיעו עם הגדת הארי פוטר, והחלטנו לקחת את העניין ברצינות:
הנפנו את השרביט בניסיון למצוא את החמץ הנותר בבית, או את ההאפיקומן, והתעניינו מה יש להארי פוטר להגיד על אכילת מרור. לא פסחנו על משחק טריוויה בנושא הארי פוטר, והופתעתי לגלות שהילדים יודעים גם מי השמיד את ההוקרוקס האחרון, אבל גם מי אחרון הניספים באסון מכת הבכורות.
על הצלי ארגנתי פתק "תבשיל קיבה ובצלים" ורשמתי לפני שבפעם הבאה, אוסיף לתפריט מיץ דלעת, שבלולי קינמון (ללא חמץ), "משה בתיבה" תחת הכותרת "נקנקיות בבצק – מאכל בריטי מסורתי" – שוב בטוויסט קל שיהיה כשל"פ, וכמובן, אדאג לעיצוב שולחן הולם.

חג שמח,

תצחקו הרבה, ותאהבו,

דקלה

אולי יעניין אותך גם: עיצוב שולחן חג עם אמניות ויוצרות מקומיות ברדמונד והסביבה

Dikla Rafalovich

Dikla Rafalovich

דקלה רפלוביץ'-ברא"ס, אדריכלית נוף, ישראלית בנפש, שמבקרת בארה"ב (כבר למעלה משש שנים). חיה את ילדותי השנייה עם מתבגר בתחילת דרכו, כמעט מתבגר ו"איילת מטיילת" קטנה. מתנדבת פה ומתנדבת שם ואוהבת לעזור ולתרום איפה שרק אפשר.
Dikla Rafalovich