איך לצאת ממעגל הצעקות בבית

הצעקה, לא הסרט

סיטואציה מחיי היומיום: אני חוזרת הביתה מהעבודה, מותשת אחרי יום ארוך במיוחד, ואולי גם ממשהו שממש עצבן אותי בעבודה. אני נכנסת לתוך בית מבולגן, הילדים רבים אחד עם השני, מוזיקה מתנגנת בקולי קולות, ואני צריכה עוד להספיק לבשל, לכבס, לעזור עם שיעורים, לארגן תיקים למחר… וכולם באים בטענות ובקשות…
שלא אצרח???

כולנו בני אדם, ועל כן כולנו יודעים מה זה לכעוס ומה זה לצעוק, אלא שלפעמים יש תחושה ש"כל היום רק צעקתי וצרחתי". כעס הוא תגובה רגשית טבעית ונורמלית למצב של חוסר שביעות רצון או חוסר שליטה במצב שיכול להיגרם על ידי גורם חיצוני או פנימי באדם הכועס. הבעיה מתחילה כשהכעס יוצא משליטה ואנחנו ההורים מוצאים את עצמנו כועסים וצועקים כל היום.

האם אפשר לא לצעוק בכלל? התשובה היא לא! אם נראה שהילד שלנו עומד לסכן את עצמו, כמובן שנצעק לשם אזהרה, ובכלל, אנחנו בני אנוש (וגם ישראלים…), אז תמיד יהיו סיטואציות שיעוררו כעס וצעקות. במיוחד לאור העובדה שהילדים שלנו מכירים אותנו כ"כ טוב, ויודעים בדיוק על אילו כפתורים ללחוץ בשביל לשגע אותנו.

אז איך מנהלים את הכעס במקום שהוא ינהל אותנו? ואיך יוצאים ממעגל הצעקות?

קודם כל: לנשום! נשמע בנאלי, לא? אבל עובד. נשימה איטית יכולה להשפיע על מערכות הגוף השונות, ביניהן מערכת העצבים. הנשימה עוזרת לגוף וגם לנפש להירגע. התרכזו בנשימה שלכם וקחו כמה נשימות עמוקות לפני שאתם מגיבים.

אל תוותרו על הבעת כעס ותסכול, או במילים אחרות, תשאירו את ה"פאסיב אגרסיב" בפולנייה. חשוב להביע כעס, תסכול או אכזבה, אבל רק אחרי שתירגעו. אנחנו לא מחנכים בזמן "כיבוי השריפות". המטרה היא לא להדחיק את הכעס אלא ללמוד "לנהל" אותו, ולכן חשוב לדבר את הרגשות אחרי שהעניינים נרגעו קצת.

הסחת דעת – שנו את האנרגיה בבית. השתמשו בהומור, נגנו שיר שאתם אוהבים, תחייכו ותצחקו (גם אם ממש לא בא לכם…), ספרו בדיחה או השתמשו בכל טכניקה אחרת שיכולה לפרק את המתח שנוצר.

קחו הפסקה  – אם אתם עומדים להתפוצץ קחו לעצמכם הפסקה. עדיף שתלכו לחדר אחר, תצאו לחצר או לטיול קצר בשכונה מאשר תגיבו בצורה שרק תחריף את המצב, ועל כך נאמר "אמא הולכת לטיים אאוט"…

 

והטיפ שלי: מגע! הרבו לחבק, לנשק ולהפגין אהבה כלפי בני המשפחה. עשו "מעגל מסאז'" בו בני הבית יוצרים מעגל וכל אחד נותן ומקבל עיסוי נעים. המגע הפיזי מרכך את תחושות הכעס ומכניס אווירה נעימה הביתה.

Lilach Geppert

Lilach Geppert

לילך גפרט-שפירא, פסיכולוגית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות. מאבחנת ומטפלת בפרחי באך. מלווה תהליכי התפתחות אישית ליחידים ומשפחות.
Lilach Geppert

Latest posts by Lilach Geppert (see all)