תקוות ימי

בתחילת יוני השנה נערך בארץ ערב לכבוד המלחין שייקה פיקוב במלאת לו 80 שנה. באותו הערב הופיעה גם חברתי, הזמרת הנהדרת, מיכל טל ושרה משיריו. הגעתי ארצה לביקור מספר ימים אחרי הארוע וניפגשתי עם מיכל בבית קפה ברמת גן. באותה הפגישה הזכירה מיכל את הערב וסיפרה על זמרת אחרת שהיתה אמורה לשיר שם. כך התוודעתי לראשונה ל"אלכסנדה" ושירה הנהדר "תקוות ימי".

אלכסנדרה פרידמן נולדה ברומניה, ועלתה לארץ בתחילת שנות ה-60, בלי לדעת עברית ועם המון אהבה לשירה. היא נתגלתה לראשונה בתכנית הכשרונות הצעירים: "תשואות ראשונות". ב1968 הוחתמה בחברת התקליטים RCA והחלה להקליט בעברית. היא הקליטה שירים לסרט הישראלי "איריס", ולתקליט "דוקטור דוליטל".

בפסטיבל הבינלאומי ביוון ב1968 שרה את "רק לך" ובפסטיבל זמר בברצלונה את "זכור אותי בטוב", להיטיה הראשונים. בהמשך, השתתפה בצמד "אלכסנדרה ועודד" עם עודד זמיר שהנחיל את הלהיטים "רוח ערב", "בוקר חדש" ועוד.

בשנת 1969 הופיעה בפסטיבל הזמר עם השיר "שיר ערש 1969", שלא זכה במקום הראשון, אך הושמע רבות ברדיו (מאוחר יותר, ב1973 השתתפה גם בפסטיבל הקצב הלועזי) . מאז, הוציאה אלכסנדרה מספר תקליטים שזכו להצלחה עם להיטים בלתי נשכחים כמו "תקוות ימיי", "נפשי כלתה לחרוזים", "עצור את הרוח".

החזות הסקסית לצד השיער הבלונדיני והקול היפה הפכו אותה ל"כוכבת". היא עבדה עם מיטב הכותבים והמוסיקאים, בועז שרעבי ("דאלי דאלי", "ממה מייבלי"), יורם ארבל ("אני אצבע את השלכת בירוק"), וצביקה פיק. היא הופיעה בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונים ונחשבה לאטרקציה.

מבחינתה של אלכסנדרה, היא מעולם לא הייתה "כוכבת", השירה הייתה עבורה מקור פרנסה. למרות הפרסום, בשיא הצלחתה בארץ, במרץ 1980, עזבה לארה"ב עקב הצעת עבודה שקיבלה מאריס סאן לעבוד במועדונו "סירוקו" בניו יורק. בארה"ב, על אף הופעותיה הרבות, היא נחשבה "אלמונית" כמעט לחלוטין. בשנת 2001 הפסיקה לשיר וכיום היא גרה בלוס אנג'לס ועוסקת במכירת מכוניות ומתנדבת רבות בארגונים למטרות צדקה.

לאחר שפגשתי את מיכל החלטתי ליצור קשר עם אלכסנדרה, אך כל ניסיונותי לא צלחו עד שלפני זמן מה ענתה לי אבל עדיין בחשדנות מה, זה היה מרגש. מקווה לשמוע ממנה על עצמה ואולי פעם לפגוש אותה. רק כשראיתי אותה באינטרנט מופיעה בפסטיבל מ 1977 הבנתי שראיתי אותה המון בטלוויזיה כילד והיא אכן היתה פנים מוכרות.

בחרתי שני שירים שלה: "תקוות ימי" ו"בת הים והמלך" ובנוסף השיר "גן נעול" משיר השירים שאותו ביצעה בהופעה חיה עם שמעון חתוקה (דומה קצת לשאולי מארץ נהדרת).

האזנה נעימה!

Seffi Yaaran

Seffi Yaaran

ספי יערן, אוהב לעשות דברים שמרגשים אותי ושבמקרה גם מרגשים אחרים כמו ערבי שירה ונוסטלגיה על דמויות שהשפיעו על חיי. חובב היסטוריה, כתיבה ומוזיקה מכל הז'אנרים, גם כאלה שלא בהכרח מתחברים.
Seffi Yaaran

Latest posts by Seffi Yaaran (see all)