לתת חזרה לעולם מאת אור שלו-מרין

אור וחברים Photo by Steve Nelson

הקיץ נסעתי למשלחת התנדבות ברפובליקה הדומיניקנית עם שמונה תלמידים נוספים מבית ספרי (Rose Hill ) המסע אורגן ע"י EF. עם הגיעי לגיל 13 ולמצוות, הרגשתי שעלי להתחיל לתת חזרה לחברה בה אני חי. העולם הדיגיטלי של היום הוא בעצם קהילה אחת גדולה ואנו צריכים לעזור לנזקקים בקהילה הזאת. הטיול ארך שמונה ימים והיה אחת החוויות פוקחות העינים שהיו לי בחיי.

הגענו לעיר הבירה של הרפוביקה הדומיניקנית: סנטו דומינגו, שם למדנו על הרקע המיוחד של המדינה וההיסטוריה שלה בתור הקולוניה האירופאית הראשונה באמריקה. כאב הלב לראות את העוני ברחובות, לחצי מתושבי המדינה אין גישה למים זורמים או תנאי מחיה נאותים והם מתפרנסים מפחות מדולר ליום.

ביקרנו בבית הספר האקולוגי של המדינה, הנתמך ע"י הממשלה ומקבל 100 סטודנטים כל שנה. שם הם לומדים חקלאות אורגנית ויעילה. עזרנו להם עם הצמחים, פעילות שהיתה דומה לשעור חקלאות בביה"ס בארץ. הייתי מופתע לגלות שהמימון העיקרי של בית הספר היה ממשלחות בין לאומיות כמו שלנו.

ביום השני עזרנו להקים מבנה לקומפוס. היה לי מוזר לחשוב שבבית אני מתרגז לפעמים שצריך להפריד את הזבל ולזרוק את הקומפוסט לפח הירוק. בעוד שכאן אנשים עובדים שעות לבנות קומפוסטר. זה גרם לי לחשוב מחדש ולהעריך את כל מה שיש לנו ולהבין שלרוב העולם אין חצי מהדברים שיש לנו. אנו צריכים לנצל את ההזדמנות שיש לנו הכי טוב שאנו יכולים ולא לקחת את הדברים כמובן מאליו.

חנות טיפוסית Photo by Ayelet Shalev-Merin

כמה ימים לאחר מכן נסענו לחווה דומיניקנית טיפוסית. לי זה נראה בהתחלה כמו סתם ג'ונגל אך בעלי החווה הסבירו לנו שהחווה מקיימת את עצמה ואינה נדרשת לעזרה חיצונית. בחווה מתגוררות שש משפחות ולמרות שהחווה לא מייצרת כסף או רווח, יש בה כל מה שהם צריכים: מים, ירקות, פירות, תרנגולות, ג'ינג'ר ואפילו קפה. השנה הם שרדו בקושי רב מאחר וההתחממות הגלובלית פגעה בהם (בצורת וגשמים חזקים יצרו מפולות אדמה רבות) עם כל זה, הם חלקו איתנו ונתנו לנו מהקפה היקר שלהם, מה שריגש אותנו מאוד.

ביקרנו גם בסדנאת קרמיקה המייצרת תנורי בישול מיוחדים. למדנו שבכמעט מחצי מהבתים ברפובליקה הדומיניקנית עדיין מבשלים על אש פתוחה בתוך הבית ללא ארובה, מה שגורם לשאיפת עשן רבה. בסדנא בונים תנור בישול עם ארובה. עזרנו בבנית כמה ארובות שכאלו.

מטבח טיפוסי עם תנור בישול על אש פתוחה Photo by Ayelet Shalev-Merin

הסתבר שאנשי הסדנא הם גם אמנים היוצרים מחימר את "הבובה ללא הפנים". אמנות עממית דומיניקנית המייצגת את ההיסטוריה והתרבות המשתנה של הארץ. התרבות הדומיניקנית היא צירוף אתני של אוכלוסיה לבנה, שחורה, והילידים המקומיים של האי, זה יצר שילוב מיוחד שהם מאוד גאים בו!

הארץ עצמה ממש מדהימה, הנוף עשיר בהרים יפיפיים, יערות גשם וחופים מקסימים עם חול לבן, כמו איזור פונטה-קאנה המפורסם. אך מאחורי כל היופי הזה יש את השכונה בה מתגוררים המקומיים, ובה עוני שלא יאמן. עזרנו בשיפוץ בית ספר לילדים בני 4-8, לרובם זו תהיה ההשכלה היחידה אותה ירכשו לפני שינשרו מהמערכת.

בית הספר עצמו קטנטן, חדר אחד, בגודל של כתה אמריקאית אחת. זה גרם לי לחשוב על החינוך שלי וכמה הוא שונה. חלק מהילדים לא יכלו לעמוד אפילו בתשלום 2$ לבית הספר. עזרנו להם לצבוע את המבנה והחצר, להוסיף צבע וציורי קיר. הכי חשוב, הכנו להם פחי זבל (מחביות גדולות שציירנו עליהן) שלא היו להם כלל והיו מאוד נחוצים! הילדים התרגשו מאוד והיה כיף לתקשר איתם, למרות שהם לא ידעו מילה באנגלית.

למדתי רבות מהחוויה הזו, היה נהדר לראות כמה מאושרים הילדים עם המעט שיש להם. הם רצו סביב, שמחים ונהנים למרות שלחלקם לא היו אפילו נעליים. זה העלה בי שאלה, עם שפע החפצים והכסף שיש לנו כאן, בצפון מערב, האם זה עושה אותנו מאושרים?

מאת אור שלו-מרין, בן 13, תושב רדמונד

אור וחבר על רקע ציור הקיר בחצר בית הספר המשופץ Photo by Ayelet Shalev-Merin

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)