ראיון עם טל שקד – מנחת תוכנית גוונים בסיאטל

מפגש של ישן וחדש

סיאטל, גשם בחוץ, חדר ישיבות סטנדרטי של חברת הי-טק גדולה, בפינה סלט טרי קצוץ דק, פיתות, פלאפל, חומוס וחמוצים, רמז קטן וטעים שעדיין לא מסגיר מה שהולך להתרחש כאן בקרוב. קבוצה של 15 ישראלים שחיים בארה"ב כבר כמה שנים טובות, מתפלפלים בסוגיה תלמודית, קוראים שיר של יהודה עמיחי, טקסטים של ביאליק וא.ב. יהושע, פותחים את הראש ואת הלב, צוחקים, מזילים דמעה ביחד ונהנים מכל רגע.

זוהי קבוצת גוונים, תוכנית יחודית המיועדת לישראלים המתגוררים בארה"ב ומתעניינים בשאלות של זהות ישראלית-יהודית, ערכים יהודיים ותרבות ישראלית, ובמעורבות ופעילות קהילתית. תוכנית גוונים הוקמה בהשראת תוכנית גוונים ישראל והתגבשה ופועלת בהצלחה רבה באיזור מפרץ סן פרנסיסקו בשש השנים האחרונות. לאור הצלחה זו, הוחלט להרחיב את התוכנית לכלל ארה"ב.

גוונים על שום מה?

על שום שכולנו ישראלים וכולנו יהודים ועדיין כל אחד ואחת מאיתנו רואה את הזהות הישראלית-יהודית-אמריקאית שלו בגוון אחר. כאשר חיים במדינת ישראל העיסוק בזהות יהודית לכאורה לא הכרחי – המרחב הציבורי הוא יהודי, החגים הרשמיים הם החגים היהודיים, השפה המדוברת בבי"ס היא עברית וכו'. המעבר לארה"ב והחיים במדינה כמיעוט, מעלים קונפליקטים ושאלות שנוגעות לעצמנו ולילדים שלנו – האם הילדים שלנו "אמריקאים-ישראלים"? או אולי "יהודים-אמריקאים"? האם המטען הישראלי שאנו מעבירים לילדינו מספיק על מנת לשמר את הזהות היהודית שלהם? מה תפקיד העברית? כיצד מתמודדים עם קונפליקטים בין חגים יהודים ונוצרים – "אמא/אבא, גם אני רוצה עץ קריסטמס עם הרבה מתנות!".

תכנית גוונים מאפשרת מרחב לדיון בשאלות הללו. במהלך תכנית גוונים לומדים המשתתפים דרך דיון טקסטואלי-סדנאי סוגיות שנוגעות בזהות שלנו. אנו פותחים צוהר אל ארון הספרים היהודי והתרבות העברית ולומדים על צמתים שבהם העם היהודי עבר שינוי משמעותי, והמציא עצמו מחדש. לומדים כיצד היהדות השתנתה לאורך הדורות ודנים בתפקיד שלנו כחוליה בשרשרת. אנו נחשפים ליהדות ארה"ב והמוסדות שהיא יצרה על מנת לשמר את הזהות היהודית ומקבלים השראה. אנחנו מדברים על החיבורים בין הקהילה היהודית אמריקאית והקהילה הישראלית. במקביל ללימוד ולדיון, משתתפי התכנית מקבלים כלים לפיתוח קהילתי והובלת פרויקטים ויוזמות חדשות שנוגעות בשאלות הזהות, ובצרכי הקהילה.

יהדות כתרבות

טל שקד, מנחת הקבוצה בסיאטל, נחשפה לארון הספרים היהודי במקרה, הציצה, נפגעה והפכה לראשת הישיבה החילונית הראשונה בעולם. "יהדות תמיד נתפשה בעיני כאורתודוכסית-פוליטית ולא שייכת לי. למדתי משפטים ומנהל עסקים ועבדתי בפרקליטות כשחברתי הטובה הציעה לי להצטרף לחוג יהדות. כמובן שסרבתי. לבסוף השתכנעתי והחלטתי להצטרף לחוג – החלטה ששינתה את חיי. היינו קבוצה של דתיים וחילוניים שדנים בסוגיות בוערות בחברה הישראלית דרך טקסטים יהודיים – גמרא, משנה, תנ"ך, הגות מודרנית ועוד. התאהבתי בארון הספרים היהודי וחשתי תסכול גדול על כך שנשלל ממני במערכת החינוך הממלכתית."

טל עזבה את הפרקליטות ולאחר מספר שנות לימודים הקימה יחד עם חבורת אנשים נפלאה את "הישיבה החילונית" הראשונה בעולם. בישיבה החילונית לומדים אלפי צעירים חילוניים המשלבים לימוד של מקורות יהודיים-עבריים עם התנדבות וחיים קהילתיים. הם לומדים משנה, תלמוד, רמב"ם, יהודה עמיחי, לאה גולדברג, ברי סחרוף ורחל. הם מרגישים בני-בית בתוך תרבותם, וחשים שהיהדות שייכת להם גם אם אינם מאמינים ב-ה' או מקיימים מצוות. יהדות כתרבות, יהדות כעולם ערכי, יהדות ככלי קהילתי.

תוכנית גוונים נותנת למשתתפיה טעימה קטנה מהעושר התרבותי הזה, יחד עם מפגשים בין-אישיים מרתקים עם חברים בקהילה היהודית-אמריקאית, ודיונים סוערים על זהות, קהילה, שפה ומשפחה. דיונים וסוגיות שנוגעים בנימי נפשנו. כמו בכל תהליך קבוצתי משמעותי, גם משתתפי קבוצת גוונים מתרגשים לגלות שהם לא לבד, ורבים מתמודדים עם אותן שאלות ובעיות. חוויה מאירת עיניים אחרת היא ההבנה שפתיחות וקבלת האחר הן דרישות הסף לקשר מוצלח בין הקהילה היהודית-אמריקאית המקומית והוותיקה ובין הקהילה הישראלית-אמריקאית החדשה. פתיחות שנדרשת משני הצדדים, להבנת השוני התרבותי הקיים וגם העושר הרב-גוני שמביאה עימה כל תרבות. נכון שזה קצת מוזר בהתחלה שהרבי של בית הכנסת היא אישה חובשת כיפה אבל זה גם מרענן ושיוויוני ולמה לא, בעצם?

Gvanim Seattle meeting Rabbi Dana Benson from Hillel UW, Photo by Tal Journo

כיום טל היא שליחת חינוך של ה- JNF ומתגוררת בקליפורניה עם משפחתה. במסגרת תפקידה היא עובדת בקרב בתי כנסת, קמפוסים, ובתי ספר סביב חינוך לישראל. באמצעות יוזמות מדהימות שה- JNF מקדמת בארץ נוצרים חיבורים בין הקהילה המקומית לישראל. דוגמא נפלאה היא התיכון הבינלאומי ע"ש אלכסנדר מס בהוד השרון. נוער יהודי מכל העולם מגיע לגור וללמוד בבית הספר לתקופה של בין 8 שבועות ל- 18 שבועות. בנוסף ללימודים שמוכרים ע"י המוסדות בארה"ב, גם מטיילים בארץ. זוהי חוויה משנת חיים, שצורבת את ישראל והיהדות עמוק עמוק בתוך הזהות.

פעילים ומתנדבים בקהילה? גוונים סיאטל מחכה לכם

הקהילה הישראלית בסיאטל מדהימה, מספרת טל, "פגשתי אנשים רגישים וחכמים, אנשים מעורבים שמבקשים להוביל יוזמות מגוונות בקהילה. חבורה מיוחדת שעוסקת בשאלות שנוגעות לזהות המורכבות שלנו הישראלים שחיים בארה"ב, עם המון פתיחות ללמידה ומוטיבציה עצומה לעשייה בשטח. זו זכות גדולה לעבוד עם חבורה כה מחויבת ומיוחדת."

טל ז'ורנו, ראש הבורד של IAC בסיאטל, משתתף גם הוא במחזור הראשון של תוכנית גוונים באיזור. "כחברי המועצה, התרשמנו מאוד מהשגים של בוגרי תוכנית גוונים בקהילות אחרות בארה"ב וחשנו שהתוכנית תעניק כלים וידע מקצועי למתנדבים בקהילה שלנו. כולנו תקווה שבוגרי התוכנית ישתמשו בידע שרכשו לשיפור איכות החיים של כלל הקהילה."

תכנית "גוונים" כוללת: מפגשים, הרצאות, סדנאות, ודיונים היוצרים חוויה מעשירה למשתתפים. התוכנית מעודדת לחשיבה חדשנית על יחסי היהדות הפלורליסטית, היהדות באמריקה, ישראלים החיים מחוץ לגבולות ישראל ומשמעות החיבור לעם ולקהילה.

מחזור חדש יפתח ב2018 , לקבלת פרטים והגשת מועמדות, אנא פנו לורד מרזר-ספיר, המנהלת האיזורית של המועצה הישראלית-אמריקאית בסיאטל:

vered@israeliamerican.org

Hagit Galatzer

Hagit Galatzer

חגית גלצר, עורכת וכותבת ראשית בסיאטלון, במקור מושבניקית מנווה-מבטח והיום מתגוררת באיזור סיאטל. עובדת במשרה תובענית אך מתגמלת שנקראת "בעל ושני ילדים" ובשעות המועטות שנותרו גם בהי-טק. מנסה לשמור על כושר אך מבלה את מרבית היום על כיסאות שונים. אוהבת לקרוא וגם לאכול אוכל בריא וטעים, בעיקר כשמישהו אחר מכין ומסדר אח"כ את המטבח.
Hagit Galatzer

Latest posts by Hagit Galatzer (see all)