חוקים דרכוניים

"דרכונים בבקשה" Photo by Pixabay

מדי כמה חודשים עולה לאוויר דיון ארוך בנושא דרכונים וחידושם לישראלים המתגוררים באזור. הנושא רווי באינפורמציה חלקית או שגויה, סיפורים ואנקדוטות שונות. בכתבה זו נרכז את כל המידע החיוני שיעזור לכם להימנע ממצבים לא נעימים, כמו פספוס טיסה וגרוע מכך. שימו לב שדברים משתנים מדי פעם וכדאי תמיד להתעדכן באתרי משרד הפנים והקונסוליה.

באופן כללי, דרכון הוא מסמך המשמש לכניסה למדינה, אך במקרה של ישראל, יש חשיבות קריטית יותר דווקא ליציאה מהמדינה. לדבר יש סיבות היסטוריות שלא כאן המקום לפרטן, אך המשמעות המעשית היא שעל תושבי ישראל לתת יתר תשומת לב לתוקף הדרכונים שלהם, על מנת למנוע מצב שבו לא ניתן לעזוב את ישראל ולשוב הביתה עקב דרכון שאינו בתוקף.

הסיטואציה הנפוצה ביותר עבור ישראלים החיים בחו"ל תקופה ארוכה היא לגלות כי תוקף הדרכון שלהם פג, או שהנו קרוב לפקיעה, ממש לקראת טיסה לישראל. מה עושים?

כאמור, ישראלי יכול להכנס לישראל בכל מצב, גם אם דרכונו אינו בתוקף. מאידך, לישראלי אסור לצאת ממדינת ישראל ללא דרכון תקף והדבר נבדק בנתב"ג בעת היציאה. בנוסף, רוב מדינות העולם לא מאפשרות כניסה לשטחן ללא דרכון תקף לחצי שנה לפחות. אם תוקף הדרכון הישראלי שלכם פג בקרוב, חברת התעופה תמנע מכם לעלות על המטוס. לפעמים חברות התעופה אינן שמות לב, אך זהו סיכון.

את הדרכון הישראלי ניתן לחדש באמצעות הדואר בשגרירות ישראל הקרובה למקום מגוריכם. עבורנו, תושבי סיאטל, השגרירות הקרובה היא בסן פרנסיסקו. חידוש בדואר לוקח כארבעה שבועות (או קצת יותר) ויש להקפיד על מילוי הטפסים וההוראות באתר הקונסוליה. יש גם טיפול מזורז אם תתקשרו או תשלחו אימייל עם הפרטים, ונודע על מקרים בהם החידוש נעשה תוך פחות משבוע (כולל שילוח), אך הטיפול המזורז אינו מובטח. אם המצב נואש, תוכלו תמיד לטוס לסן פרנסיסקו, אך מדובר כמובן, בטרטור לא קטן ולא זול. גם במקרה כזה, החידוש אינו נעשה במקום, אך הוא מהיר יותר מאשר במשלוח בדואר. דרכון למבוגרים ניתן להאריך פעם אחת, שכן גיל דרכון לא יכול להיות מעל עשר שנים ולאחר מכן יש להוציא דרכון חדש. זה יותר יקר, אך הנוהל דומה, וניתן לבצע גם זאת בדואר.

אם אתם נוסעים לישראל למספר שבועות, תוכלו לחדש את הדרכון גם במשרד הפנים בישראל, תהליך הלוקח כשבוע. במידה ושהותכם בישראל קצרה, יש סיכון שמשרד הפנים לא יספיק לחדש בזמן. במקרה כזה, אפשר לחדש בעמדה מיוחדת של משרד הפנים בנתב"ג. העמדה פועלת 24 שעות ביממה, אך נסגרת מיום שישי ב-2 בצהריים ועד שבת ב-9 בערב. עלות החידוש בנתב"ג היא 1150 ש"ח, לעומת 275 ש"ח (כ-72 דולר) בשגרירות או משרד הפנים. חידוש בדואר מול משרד הפנים בישראל הנו זול עוד יותר, עד כדי 190 ש"ח בלבד בתקופת החורף.

אם אתם בעלי אזרחות זרה ומקווים שזו תציל אתכם מהעול, זכרו שחובת החזקת דרכון ישראלי בתוקף תקפה גם אם אתם מחזיקים בדרכון של מדינה אחרת. למעשה, המחשבים של ביקורת הגבולות מחזיקים מידע על כל תושבי המדינה, ולכן גם אם תציגו את הדרכון האמריקאי ותדברו אנגלית רהוטה, אנשי ביקורת הגבולות ידרשו לראות דרכון ישראלי. נודע על מצבים בהם השם היה שונה בדרכון הזר (לפעמים רק הבדל קטן באיות), וזה מנע מביקורת הגבולות לזהות את התושב, אך גם עלול להוביל למצב חמור עוד יותר, בו תיחשדו כבעלי מסמכים מזויפים ותעוכבו לחקירה. ההמלצה שלנו, לא להסתיר את האמת.

אם יש לכם ילדים, המצב מסובך יותר. הוצאת דרכון עבור קטין מחייבת התייצבות אישית בשגרירות עם הקטין. זה טרטור לא נורמלי, אך החוק נקבע כך כדי למנוע "הכשרת" ילדים מאומצים בצורה בלתי חוקית. דרכוני ילדים ניתנים לחמש שנים בלבד ואי אפשר להאריכם, אלא רק להנפיק דרכון חדש. כתוצאה מכך, ישראלים נאלצים להתייצב בשגרירות עם כל ילד מדי חמש שנים עד הגיעו לגיל 18.

עקב הקשיים הכרוכים בדרכוני ילדים, ניהול נכון של דרכוני המשפחה הוא קריטי. אם אתם מבקרים בישראל מדי שנה-שנתיים בכל מקרה, האפשרות הנוחה ביותר היא לבצע את כל החידושים במהלך הביקור, גם אם פירושו של דבר שאתם מחדשים את הדרכון זמן רב לפני מועד פקיעת התוקף (ניתן לחדש דרכון שנה לפני המועד, לא לפני). אפשר גם לתאם ביקור משפחתי בסן פרנסיסקו לביצוע החידוש. או לחכות לביקור נציגי השגרירות באזורנו. ביקור כזה הוא נדיר וקצר, וכדאי לעקוב אחרי עדכונים בקבוצת הישראלים בפייסבוק כדי לדעת על המועד.

בהזדמנות זו נזכיר כי אם אתם חיים בחו"ל ונולד לכם ילד, הילד הוא אזרח ישראלי, תרצו או לא תרצו, ועל פי החוק בישראל, אתם מחויבים לדווח על הלידה לממשלת ישראל בתוך 30 יום. פעולת הדיווח עצמה היא מפרכת, שכן יש לבצע גם אותה בנוכחות אישית בשגרירות ישראל, ולהציג הוכחות על הלידה כמפורט כאן. למזלנו, ממשלת ישראל לא אוכפת את החוק בצורה אגרסיבית. פקידי ביקורת הגבולות נוהגים להזכיר את חובת הדיווח לישראלים המבקרים עם ילדיהם, אך לא ידוע לי על מקרים בהם ננקטו צעדים בעניין.

ההשלכות העיקריות של הדיווח הן בהקשר לחוק הגיוס. כידוע, אזרח ישראלי בן 18 מחויב בגיוס לצבא אלא אם כן בוטלה אזרחותו או שקיבל הכרה מאת ממשלת ישראל כ"בן מהגרים". כדי לקבל הכרה כזו, יש למלא טופס מיוחד ולשלוח לקונסוליה בסן פרנסיסקו (*). מדובר בנוהל בעל דקויות מסוימות ולכן יתכן שיהיה צורך להציג ראיות המגבות את הטענה שהוא אכן בן מהגרים ולא סתם מטייל בחו"ל כדי להתחמק מגיוס. חשוב לזכור שהגשת הטופס עצמה אינה סוף הדרך, ויש לדאוג לקבלת אישור בכתב על קבלת המעמד. מקרים בהם ההליך לא הסתיים או השתבש עלולים להוביל למעצרו של הקטין כ-"עריק" בעת ביקורו בישראל. מסיבה זו נודע על לא מעט ישראלים שביקשו לבטל את אזרחותם הישראלית (הליך מסובך ויקר בפני עצמו) כדי להמנע מהתהליך ומהסיכון. אם לא דיווחתם כלל על ילדיכם שנולדו בחו"ל, המדינה אינה יודעת על קיומם ולכן נושא הגיוס יחלוף, ככל הנראה, מתחת לרדאר, אך קיים חשש שביום מן הימים אתם עשויים להתקל בבעיה. ההמלצה שלנו היא להסדיר את הנושא בהקדם.

למידע נוסף מומלץ לעין בקישורים הבאים:

חוק הדרכונים הישראלי

חוק האזרחות הישראלי

הסדרת מעמד "בן מהגרים"

* קונסוליות אחרות עשויות לנקוט במדיניות שונה, ולכן כדאי לבדוק את הנושא מול הקונסוליה שלכם.

 

Erez Benari

ארז בנארי , תושב חיפה לשעבר, חי באזור פיוג'ט סאונד מאז שנת 2008. עובד במייקרוסופט כמהנדס אבטחת מידע ועוסק גם בכתיבה ואומנות. בישראל, כתב עבור פרסומים רבים, כולל מעריב, כלכליסט, וואלה ו-מאקו. בארצות הברית, כתב עבור JTNews, טק-פלאש, מגזין העסקים של בלוויו ומגזין "יהודי בסיאטל" של הפדרציה היהודית. בזמנו הפנוי, מתנדב עבור אגודת אקי"ם, יוצר פרטי אומנות בסגנון סטים-פאנק ומופיע כסטנדאפיסט.

Latest posts by Erez Benari (see all)