ארז בנארי – יוצר מיחדוש ואומנות סטים-פאנק

steampunk-guitar_small

גיטרה משודרגת Photo by Erez Benari

ארז בנארי ידוע כאדם מחושב שלא אוהב לבזבז כסף. בטורו "יש פה גשם" בסיאטלון הוא מלמד תושבים חדשים וגם ותיקים באיזור איך לחסוך בקניית רכב, ביטוחים ואפילו רהיטים לבית. למעשה, החסכנות היא שהובילה אותו להתחיל ליצור. "תכשיטן מסוים הציע תליון בצורת דמותו של האן סולו קפוא בתוך קרבונייט, בתור גיק וחובב של "מלחמת הכוכבים" התעניינתי ביצירה שהייתה מזהב טהור ועלתה סכום עתק. החלטתי לנסות וליצור משהו דומה בעצמי".

ארז למד כיצד ליצור תבניות סיליקון וליצוק יצירות שונות במתכת פיוטר (שילוב של בדיל ונחושת) שמאפשרת התכה ויציקה באמצעים ביתיים. עם השנים למד עוד ועוד טכניקות, החל מנגרות בסיסית ועד עיצוב והדפסה תלת ממדית. לאחר שיצירה שלו הוצגה בתערוכה מקומית, הוא זכה לחשיפה במגזין GeekWire שהוביל להזמנה להנחיה והשתתפות בפאנל יוצרים בכנס סטימפאנק אזורי בשם SteamPosium .

ספר לנו קצת על עצמך, איך הגעת לאיזור ומתי?

מגיל צעיר עבדתי בתחום הטכנולוגי, כולל שבע שנים בסניף החיפאי של מיקרוסופט. תמיד רציתי לחיות בארצות הברית ולאחר שזכיתי בהגרלת הגרין קארד האמריקאית, הגעתי לכאן עם אשתי ב-2008. מאחר שהכרנו את איזור סיאטל היטב בחרנו להתיישב פה. התקבלתי לתפקיד בצוות התמיכה הטכנית של מוצר בשם UAG שבו עבדתי כחמש שנים במהלכן פרסמתי בלוג מצליח וכמה ספרים.

מה זה בכלל סטים פאנק?

steampunk-case_small

טלפון משודרג Photo by Erez Benari

סטים פאנק הוא ז'אנר של מדע בידיוני ופנטזיה הכולל סגנון ויזואלי וטכנולוגיה בהשראת המאה ה-19. באותה תקופה הטכנולוגיה הייתה מבוססת על קיטור והייצור היה מבוסס על עץ, עור, נחושת, וזהב במקום פלדה ופלסטיק של ימינו. חובבי סטים פאנק משתמשים במוצרים בעיצוב רטרו-עתידני: החל מבגדים בסגנון ויקטוריאני ועד מוצרי טכנולוגיה מודרניים בעלי מראה עתיק. למשל טלפון סלולרי עם כיסוי עור וגלגלי שיניים. לפעמים התוספות הללו מוגזמות בכוונה, אבל יש להן בהחלט מראה ייחודי ומושך עין.

מתי התחלת להתעניין וליצור סטים פאנק?

הענין שלי בתחום התחיל בעקבות הצפיה בסרט "הרוקטיר", אם כי לא הייתי מודע לכך שיש לזה שם… לאחר המעבר לארצות הברית התחלתי להשתתף בכנסים העוסקים בתחום ואף פרסמתי כתבה בנושא. בתור מהנדס שטכנולוגיה היא מרכז חייו, חשוב לי הכבוד שסטים פאנק נותן לתקופה שבה טכנולוגיה הייתה הרבה יותר אישית וייחודית. תקופה בה היה דגש גדול יותר על איכות ועמידות, בה הושקעו שנים בתכנון ובניה של מוצר או כלי עבודה והופקו מוצרים שמחזיקים עשרות ואפילו מאות שנים של שימוש אינטנסיבי.

 

ארז הוא אמן מיחדוש, שילוב של מיחזור וחידוש. זהו ז'אנר של אומנות שדוגלת בקיימות מעשית. שימוש בשאריות ומוצרים וחומרים ישנים שאולי היו מוצאים את דרכם לפח הזבל ומשם לזיהום הסביבה שלנו, ובמקום זאת הופכים למשהו שימושי ויפה.

תהליך היצירה, מקורות השראה, חומרים, היכן אתה יוצר?

רוב הפריטים שאני יוצר מבוססים על לקיחת פריט רגיל מחיי היום-יום ובניתו מחדש בעזרת אלמנטים של סטים פאנק. בסדנה שלי אני מחזיק חלקים שונים שאותם אני מוצא בעיקר בחנויות יד שנייה. את הפריטים אני מעצב מחדש באמצעות צבע ואלמנטים שונים כמו שאריות עור וחלקי מתכת ופלסטיק. אני משתמש רבות גם במכשיר חיתוך וחריטת לייזר אך לפעמים צביעה יצירתית היא כל מה שנדרש.

steampunk-guns

כלי נשק רטרו-עתידניים היישר מספינת החלל אנטרפרייז Photo by Erez Benari

מהי היצירה שאתה הכי גאה בה?

שתי הגיטרות שיצרתי הן מקור הגאווה הגדול שלי, מאחר שהן גדולות ומרשימות ביותר ומהוות אוסף של כל הטכניקות שרכשתי ופיתחתי בתחום. אחת מהן אף נבחרה להשתתף השנה בתערוכת האומנות של עובדי מיקרוסופט. אני מקבל הצעות רבות למכור את הפריטים שיצרתי ומוכר לעיתים קרובות במחירי עלות. גם אם לא הרווחתי הרבה, עדיף שמישהו יהנה מהיצירה מאשר שתשכב סגורה במגירה…

להתרשמות ורכישה, בקרו באתר של ארז:   www.sirsteamalot.com

 

 

Sponsored ad by Hagit Galatzer

Sponsored ad by Hagit Galatzer

בואו להכיר חברים בקהילה הישראלית שהם גם בעלי עסקים קטנים ומקומיים. למה לנסוע רחוק? הכל נמצא כאן קרוב, עם חיוך ידידותי מסביר פנים ובעברית כמובן.
Come meet members of the Israeli community who are also local business owners. Why search far? Everything is here close to home, with a friendly and welcoming smile
Sponsored ad by Hagit Galatzer