הגבעה ההיא

כתב: ספי יערן

Tahmoshet-Wiki

גבעת התחמושת Photo by Wikipedia

ב 5 ביוני צוינו 49 שנים למלחמת ששת הימים. המלחמה ההיא ששינתה את פני הארץ לתמיד הביאה עימה גל של שמחה וגאווה וגבתה גם שכול. ירושלים של זהב של נעמי שמר הושר בהתרגשות אין קץ ע"י שולי נתן ורוח של שיחרור וקדושה אפפה את העם. מבין כל שירי המילחמה ההיא ישנו שיר אחד שתמיד מותיר אותי נפעם באופן שבו הוא מושר והלחן המיוחד שלו. זהו השיר על גבעת התחמושת. השיר חובר ע"י יורם טהרלב, הולחן ע"י יאיר רוזנבלום ובוצע ע"י להקת פיקוד המרכז בתוכניתה "איפה המרכז".


גבעת התחמושת הוא הכינוי שניתן למוצב ירדני בצפון ירושלים, שבו התחולל קרב קשה במלחמת ששת הימים. המתחם הוקם על ידי הבריטים בתחילת שנות השלושים כבונקר לאחסון התחמושת של בית הספר לשוטרים שעמד סמוך למקום, על גבעה שהיא שלוחה של הר הצופים מכיוון צפון-מערב. לאחר מלחמת העצמאות נותר המתחם בשליטת ירדן, עד לכיבושו במלחמת ששת הימים, בלילה שבין 5 ביוני ל-6 ביוני 1967. בקרב כולו נהרגו 37 חיילי צבא הגנה לישראל. כיום נמצא על שרידי המוצב אתר הנצחה ממלכתי.


את השיר הזמין מטהרלב דני ליטאי שניהל אז את להקת פיקוד המרכז וביקש שיר בנושא חטיבת הצנחנים. את הרעיון לכתיבת השיר קיבל כאשר נתקל בכתבה בעיתון "במחנה" בה ראיין יוסף ארגמן כמה מלוחמי הקרב. בין בתי השיר שולבו מספר ציטוטים מתוך הכתבה המדוקלמים על ידי קובי רכט. הציטוטים הם תיאורים של הקרב על פרטיו מנקודת ראותם של לוחמים מהשורה. הקטע האחרון המובא בשיר כולל בסופו גם אמירה אישית של הלוחם שלום דוד, אמירה אשר נחקקה בתודעה הישראלית יותר מכל שורה אחרת: "אני לא יודע למה קיבלתי צל"ש, בסך הכול רציתי להגיע הביתה בשלום". ‏‏המשפט זכה לאינספור ציטוטים ואזכורים והוא אף מושאל פעמים רבות בעיתונות ובתרבות בהקשרים שונים לגמרי.

בהתייחסו לעוצמתו של השיר אמר טהרלב: "אני חושב שאת כוחו שאב השיר מהראיונות האלה, הרבה יותר מאשר מהטקסט שכתבתי." השיר עצמו מורכב ממונולוגים ומחובר למנגינה באופן מאוד לא שיגרתי אבל כל כך רגיש ויפה עד שחדר והפך לחלק מהקלסיקה של התרבות שלנו.


האזנה נעימה :

 

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)