מכירת בית בישראל

homes

למכירה בהזדמנות Photo by Pixabay

כאמור מיודעינו בני משפחת ישראלי, הגיעו לרדמונד במסגרת רילוקיישן ועבודה בענק התוכנה המקומי. מטבע הדברים יש להם אתגרים ושאלות למכביר והפעם בנושא מכירת הבית בישראל.

משפחת ישראלי הגיעה לכאן לפני שנתיים וחצי. בפגישה הראשונה הם הצהירו שהם לא בשלים למכור את הבית בישראל. את הבית הם בנו בעצמם, בזיעת אפם, כבית חלומותיהם. הדבר גם התברר בדיעבד כהחלטה מצויינת, וערך הבית גם עלה ב600,000$.

הם הסבירו, שמבחינה פסיכולוגית, אם ימכרו את הבית, הדבר יהווה השלמה עם העובדה שעזבו לצמיתות.  מאחר שהם פה רק ל״שנתיים-שלוש״, אין טעם למכור. בנוסף, "המחירים בישראל רק עולים, ולכן זו עדיין השקעה טובה״.  בינתיים, הוחלט להשכיר את הבית בישראל.

כעת המצב התבהר, כולם התאקלמו וככל הניראה, שהותם פה תהיה ל״ארבע-חמש״ שנים.  הגיע העת להתמודד עם החלטת מכירת הבית הישראלי לטובת בית משלהם בסיאטל.

מלבד היבטי ההשקעה (עלייה עתידית פוטנציאלית בשתי הארצות), היבטי המיסוי, משחקים תפקיד קריטי בהחלטה. חובה להיות ערים לחוקים וללוחות הזמנים (הנוקשים) הכרוכים בכל חוק.

טעות בנושא זה עלולה להיות יקרה מאוד:

החוק האמריקאי מאפשר לזוג נשוי, להנות מפטור על רווח נטו של עד 500,000$ ללא מיסוי אמריקאי, במכירת הבית בישראל, אם הבית שימש כבית מגורים אישי בשנתיים מתוך חמש השנים האחרונות.

הישראלים עדיין עומדים במבחן, ויש להם גם רווח (בעקבות עליית הערך) של לפחות 500,000$, אבל הם חייבים עתה לשנס מתניים ולהשלים את המכירה תוך 6 חדשים.

אם הם לא מוכרים תוך 3 שנים מיום עזיבת הבית בישראל, הם יאבדו את הפטור האמריקאי, ויהיו חייבים במס על $500,000 נוספים. בחישוב זריז, ה״נזק״ (הכולל את מס על רווחי הון, מס אלטרנטיבי, ומס למימון תכנית הבריאות) עלול לנגוס מכיסם כ150,000$.

נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון, היא חבות המס בישראל. בעקבות שינוי חוק מס שבח, תושבי חוץ, המוכרים בית בישראל, עלולים להתחייב במס, אם יש בבעלותם בית בארה״ב.

אם זה המצב, אולי רצוי לישראלים למכור בישראל לפני הקנייה בארה״ב?

התשובה כמובן תלויה בנסיבות ורצוי לערוך את כל החישובים ביחד עם מומחה כדי לכמת את הבעייה לפני כל החלטה חשובה.

בעקבות  הדיון המפורט, משפחת ישראלי מגיעה להחלטה למכור את הבית בישראל במהירות האפשרית כדי להמנע ממס אמריקאי ומס שבח ישראלי. מאחר והם גם מאמינים שבסיאטל קיימת אפשרות לעליית ערך, הם מרגישים שלמים עם החלטה זו.

מאמר זה אינו מתיימר לכסות את כל האפשרויות והיוצאים מן הכלל בנושא נרחב זהה.  המידע המוצג הוא כללי ולהרחבת הדעת בלבד. מומלץ תמיד להתייעץ עם בעל מקצוע מתאים לגבי הנסיבות האישיות. 

בנושא מיסים או תכנון פיננסי (בעברית או אנגלית), פנו לג'וש ייני, רו"ח ומתכנן פיננסי מוסמך. מידע נוסף ניתן למצוא באתר של ג'וש: www.yeyni.com

Josh Yeyni

Josh Yeyni

ג׳וש ייני, תושב בלוויו, וושינגטון. מתכנן פיננסי, יועץ השקעות ורואה חשבון מוסמך עם ניסיון של יותר מ 25 שנה. תושב רחובות לשעבר ובוגר אוניברסיטת תל-אביב בחשבונאות וכלכלה. כותב נלהב בעברית ורואה את יעודו בהנחייה פיננסית לישראלים במעגלי החיים ובמסע הרילוקיישן.
Josh Yeyni

Latest posts by Josh Yeyni (see all)

2 comments

  • Gabi Kliot

    מעניין מאוד גוש. תודה רבה. תוכל לפרסם אולי בהמשך מאמר דומה המפרט את המיסוי על רווחים על השכרת בית בישראל של תושבי קבע בארהב.

  • תודה גבי,

    בעתיד אכתוב בנושא השקעה בנכסי דלא ניידי. (שכולל גם את ישראל)
    תחום זה אכן דורש התייחסות, לא רק מבחינת המיסוי אלא גם מבחינת ההשקעה הזו כמרכיב בתכנית הכוללת של המשפחה.