גן גני לאומנויות

 

shabatGan3_hol

ארגז חול! Photo by Nechama Farkash

והיום מפגש עם נחמה פרקש, מנהלת אדמיניסטרטיבית, ודורית הירדני, גננת בכירה, בגן גני לאומנויות, גן יהודי באווירה ישראלית ומשפחתית באיסקוואה.

הגן ממוקם בלב מתחם ירוק ורחב ידיים הכולל עצים ושבילי טיול לרוב. שקט ושלווה שוררים באוויר וקשה להאמין שהגן נמצא במרחק מספר דקות נסיעה ממרכז קניות חדיש ויציאה נוחה לכביש 90. נחמה פרקש, המנהלת, מתגוררת בבית הסמוך למרכז חב"ד ולגן, מקבלת את פני בכוס תה מהביל ואנו יוצאות לסיור במתחם.

נחמה, מורה בעלת ניסיון, הקימה את הגן לפני כחמש שנים כדי לתת מענה לצורך בגן יהודי באיזור. הקבוצה הראשונה מנתה רק מספר ילדים בינהם בנה של נחמה. מאז גדל הגן והתפתח, עבר למבנה קבע מרווח ומצויד היטב ומונה כ-21 ילדים במספר קבוצות גיל, החל מגיל שנתיים ועד גיל חמש. הקבוצות הקטנות מאפשרות יחס אישי והשקעה בכל ילד וילדה.

הגן פתוח לכולם, ומעניק חוויה חיובית של ערכים יהודיים אוניברסליים כמו חמלה, עזרה הדדית,כבוד זה לזה, להורים וגם לטבע ולסביבה. כאשר נאלצו למשל לכרות עצים בוגרים כדי לפנות מקום למבנה הגן, הפכו את בולי העץ לפינת ישיבה מוצלת בצורת ח'. בפינה יושבים לשמוע סיפור, לעשות פעילויות יצירה מלכלכות במיוחד וגם לשבת מסביב למדורה קטנה בל"ג בעומר. בנוסף ניטעו עצים חלופיים שיצלו בתורם על גן המשחקים. בגן גם משתמשים בחומרי ניקוי טבעיים במידת האפשר, ומעודדים מיחזור.

דורית, הגננת הראשית היא בעלת ניסיון של 24 שנים כמורה וכגננת בארץ, בסין וכאן בוושינגטון, "זהו גן ישראלי לכל דבר ועניין עם תכנים התואמים לתוכנית הגנים בארץ, בנוסף לומדים הילדים קריאה, כתיבה, חשבון ומדעים, תוכניות המכינות אותם למעבר לגן חובה". בגן מדברים בעיקר עברית ואנגלית וגם רוסית, כך גם ילדים דוברי שפה אחת רוכשים שפה נוספת.

shabatGan3_ricuz

ששש… שעת ריכוז Photo by Nechama Farkash

פילוסופיית החינוך בגן דוגלת בשיטת הווארד גרדנר ששמה דגש על שילוב התכניים הלימודיים במשחק וחיי היומיום של הגן. לדוגמא, החודש, כאשר לומדים חשבון משתמשים באוזני המן כדי למנות ובמדעים לומדים על הסוואה בטבע עם חיות שמתחפשות. כך מושגים יהודיים הופכים לחלק מהווי היומיום. מטרות הגן הן הכנה לבית הספר וחיזוק הזהות היהודית בצורה חיובית המעניקה גאווה וביטחון עצמי, לא דבר מובן מאליו כשגרים מחוץ לישראל. כמובן לא שוכחים לשחק, ליצור, לשיר וסתם להתלכלך בארגז החול (כן, חול אמיתי!) בחצר המשחקים.

כל החגים נחגגים בגן, וחג פורים הוא כמובן החג החביב על הילדים וגם על הצוות. במשך החודש מקשטים את הגן לצורת ארמון קסום, לומדים על דמויות המגילה בהמחזה ומשחק, מכינים משלוחי מנות לכל ילד, אופים אוזני המן, והשיא, מסיבת פורים מרגשת בצורת משתה ססגוני בארמון המלך.

לבקשת ההורים ולשמחתם, ארוחת צהרים חמה ומזינה מוגשת כל יום, ויש גם פירות וירקות טריים שנחתכים כל בוקר. חגיגות יום-הולדת הן טקס גדול בגן. פעם בחודש עורכים טקס מרוכז לכל ילידי החודש בהשתתפות ההורים. הילדים שרים את כל שירי היומולדת האהובים והמוכרים, מכינים ומקשטים ביחד קאפ-קייקס (שאוכלים כקינוח, אחרי ארוחת הצהריים…) וילדי היומולדת מקבלים מתנות כיתתיות כמו ספר ציורים או ברכות מאוירות וגם מתנה עם ערך מוסף מהגן, כמו קופסת צדקה או פמוטים.

מה מייחד את הגן לדעתכן?

shabatmother

אמא של שבת Photo by Nechama Farkash

נחמה ודורית שתיהן מציינות את הרגשת המשפחה והבית בגן. הילדים מתייחסים זה לזה ולצוות כאל בני משפחה מורחבת. כאשר מישהו חולה, כולם דואגים ומתעניינים בשלומו. בבוקר ניתן למצוא תור קטן של בנות אצל הגננת חנה שמסדרת תסרוקות ביד אוהבת. דורית, הגננת הראשית, מרעיפה חום אימהי עד שיש אפילו קטנטנים שבוכים כאשר מגיע הזמן ללכת הבייתה.

דורית מספרת שהדבר המרגש ביותר מבחינתה הוא לראות את ילדי הקבוצה הבוגרת עוזרים לילדי הקבוצה הצעירה, משחקים עמם ומלמדים אותם, מתוך הרגשת שייכות ומשפחתיות. "אני נהנית להגיע בבוקר, הצוות מקסים ותומך והילדים נכנסים בשמחה כל בוקר ולא רוצים להיפרד בסוף היום".

נחמה מספרת שאצלם במשפחה נהוג לומר: ביום קשה ולחוץ, כדאי להיכנס לגן לכמה דקות, להירגע ולהיטען באנרגיות חיוביות. שמחת החיים וההתרגשות של ילדי הגן היא תמימה, אמיתית והכי חשוב, מידבקת…

טיפים להורים וילדים רגועים:

פרידה בבוקר – מעברים מהווים אתגר לילדים רבים והפרידה בבוקר עשויה להיות קשה להורים וילדים כאחד. דורית ממליצה לקצר את טקס הפרידה, חיבוק חם ונשיקה והסבר קצר לגבי האיסוף בסוף היום יתנו לילד את המידע והביטחון שהוא זקוק לו. עכשיו הרגע לבטוח בצוות המנוסה ולהפקיד את אוצרכם בידיהם האמונות.

שימרו על קשר רציף ובריא עם צוות הגן – מומלץ לשתף את צוות הגן בחוויות משמעותיות שעוברות על הילד בבית. הדבר נכון לחוויות טובות כמו ביקור משפחתי מרגש, טיול מיוחד ושאר הרפתקאות שהילד ישמח לשתף ונכון שבעתיים לארועים פחות חיוביים. תמיכה מצד הצוות, חיזוקים ותשומת לב נוספת מחוללים פלאים.

בקיץ יש במתחם גם קייטנה מושקעת לילדים בגילאי 3-5 וכן לגילאי ביה"ס יסודי, טיולים, בריכה, חוגים ועוד, כולל הסעות מאזור בלוויו-רדמונד. הנחה לנרשמים מוקדם, לפרטים נוספים לחצו כאן

Gani Preschool of the Arts

4254271654

 

 

 

Sponsored ad by Hagit Galatzer

Sponsored ad by Hagit Galatzer

בואו להכיר חברים בקהילה הישראלית שהם גם בעלי עסקים קטנים ומקומיים. למה לנסוע רחוק? הכל נמצא כאן קרוב, עם חיוך ידידותי מסביר פנים ובעברית כמובן.
Come meet members of the Israeli community who are also local business owners. Why search far? Everything is here close to home, with a friendly and welcoming smile
Sponsored ad by Hagit Galatzer