עוגיות הקיכלך של סבתא דבורה

כתבה: מירב יערן, מתכון, סיפור ותמונה מאת דורית ועמירם ירדני

kicakech

 יש אנשים מיוחדים בעולם הזה שכאשר אתה פוגש אותם אתה מרגיש בית – פשוט הרגשה חמה, נוחה ומכניסת אורחים מהרגע הראשון אף אל פי שאולי אתה אפילו לא בביתם. דורית ועמירם הם מן הסוג המשובח וההולך ונעלם הזה. שתקראו את הסיפור, ותטעמו את העוגיות תבינו בדיוק על מה אני מדברת.

מתכון העוגיות של סבתא דבורה כבר בן יותר מ- 50. מאז שעמירם היה ילד קטן, עם כוס חלב או תה, זה ממש לא משנה.

ריח העוגיות מילא את חלל הבית והמדרגות – סימן שהגעת הביתה. שכן, הבית של סבתא דבורה היה הבית האהוב.

בכל יום שישי בבוקר, ביקרנו, עמירם ואני, את סבתא דבורה. ובכל פעם חיכה לנו מגש עם עוגיות הקיכלך החמות, שרק יצאו מן התנור. סבתא דבורה לא נתנה לנו לגעת בעוגיות הישנות יותר, אלו מן השבוע שעבר. עמירם, הנכד האהוב, קיבל את העוגיות הטריות, שהוכנו במיוחד בשבילו, שאר האורחים כבר ידאגו לשאר.

15 שנים מאוחר יותר, בתוספת שני ילדים, שירי וגיא, עברנו לבייג'ינג. גם בביג'ינג המשיכו לככב העוגיות של סבתא דבורה.

בכל שבוע מילא ריח העוגיות הנאפות את כל חלל הגן. הפיות הקטנים והגדולים מלאו ריר וציפייה מתוקה לטעם הנפלא של עוגיות סבתא דבורה.

גם לכאן, לסיאטל, הגיע שמן וטעמן של העוגיות. בשיעורי האפייה בגן בו אני עובדת, באיסקווה, המתכון המועדף על ילדי הגן הוא… כמובן מתכון העוגיות של סבתא דבורה.

שירי וגיא שלנו למדו לאפות את העוגיות בעצמם וזוהי אחת הפעילויות המהנות עליהן בחופשות. הכנת ולישת הבצק, רידוד העוגיות וקישוטן בסוכריות צבעוניות, פתיתי שוקולד או סוכר וקינמון, כמו במתכון המקורי של פעם. זו כבר לא סתם עוגיה, זה פשוט געגוע.

סבתא דבורה נולדה ברומניה, ילדה את אימו של עמירם במחנה ריכוז. עלתה עם שתי בנותיה קלרה ושרה לישראל. גידלה משפחה לתפארת ונפטרה בשמונה עשר ביוני 1997, אולם, טעם העוגיות שלה ישאר עמנו לעולם.

תודה לך סבתא דבורה על שיצרת, לעמירם ולי, לנכדייך ולכל נינייך, זכרון מתוק שכזה.

עוגיות סבתא עם סוכר – כ50 עוגיות

לבצק:

4 ביצים

1 כוס סוכר

¾ כוס שמן

4 כוסות קמח

1 שקית אבקת אפייה

לקישוט:

½ כוס סוכר

1 כפית קינמון – אם רוצים

מחממים תנור ל-180 מעלות. בקערה גדולה שמים ביצים, סוכר, שמן, קמח ואבקת אפייה, ולשים בידיים רק עד שמתקבל בצק אחיד. מקמחים את משטח העבודה וגם את הבצק, ומרדדים בעזרת מערוך לעובי חצי ס"מ בערך. קורצים את הבצק בעזרת הגלגלת (או חותכני עוגיות בצורות שונות) ומניחים את העוגיות ברווחים גדולים על התבנית. מפזרים סוכר (וקינמון אם אוהבים) על העוגיות בנדיבות (לפני האפייה). ניתן לקשט בסוכריות או פתיתי שוקולד. מכניסים את התבנית לתנור ואופים כ-15 דקות, עד שהן זהובות. מניחים לעוגיות להתקרר לפני שאוכלים.

בתאבון!

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)