הימנון ההימנונים

כתב: ספי יערן

saint-basils-cathedral-708349_640

המדור הזה יעסוק ביצירה בלתי שיגרתית שיש לי חיבור מיוחד, אולי אפילו תת מודע, אליה ולמה שהיא מוציאה ממני.

ההמנון הרוסי – אמא רוסיה, רוסיה הסוביטית, הקומוניסטית, האכזרית, שוללת זכיות האדם, קג"ב, מסך הברזל, השטאזי, הפלישה לצכוסלובקיה, כוחות ברית וארשה, הקרמלין, ללינגרד, גולאג, אסירי ציון, סטאלין, לנין, כרושצוב, ברשנייב, גרומיקו, טרוצקי, הטיהורים הגדולים, פוטין, אוליגרכים, הצאר ניקולאי השני, המנצחת הבלתי מעורערת במלחמת העולם השניה, אנאסטסיה,  סיביר, הצבא האדום, סוחוי, מיג, S-300,  כיבוש ברלין, המלחמה הקרה, מפרץ החזירים, האומה שהעמידה בראשה רוצח איום ונורא. זרקתי החוצה כמעט כל מה שבא לי לראש שאני שומע את המילה רוסיה. איך יצירה גדולה כזאת חוברת לזוועות שכאלה? לא ברור.

תמיד התחברתי למוזיקה תחילה, המלודיה היא תנאי הכרחי לחדירה של היצירה אל תוך נשמתי. ושואל עצמו יהודי ישראלי (אני) מה לו ולהימנון של מדינה אחרת, שומו שמים? לפני השם 'יערן' היה למשפחתי שם משפחה רוסי. אבי סבי ברח מרוסיה הצארית בימי מהפכת 1917 והגיע לארץ ישראל. שם עברת את שם המשפחה ליערן ומאז אנו נושאים שם זה. אז רוסיה היא חלק ממני, בין אם ארצה או לא.

בימי האוליפיאדות ששודרו בערוץ 1 עם השדרן המיתולוגי ניסים קיוויתי, היו ענפי ההתעמלות והשחיה ועוד ענפי ספורט בשליטה רוסית. מעמד המדליות היה המרגש מכולם בזכות הספורטאי הרוסי שעמד על הבמה המשולשת מעל לסיפרה 1.
ברוב המעמדים הללו ישבתי סמוך לאבי זכרונו לברכה על הספה, סופג ממנו  בשקיקה את התגובות לכל מה שעיניו חזו. בעת ששלושת הדגלים היו מונפים ודגל המגל על הרקע האדום היה שט אל על ומשיג את כולם היתה פורצת המנגינה המופלאה הזאת שאי אפשר היה להיות אדיש אליה. היה ועדיין יש במנגינה הזאת שילוב אדיר של עצב נוראי ותקווה למשהו אחר, אנושי יותר, שמח יותר, לאחר כל הזוועות. אבי היה מזיל דמעה ואני הייתי מביט בו ורק כשבגרתי הבנתי אותו. היום אני הוא זה שמזיל הדמעה והוא איננו….
בלתי נמנעת ההשוואה בין ההמנון הרוסי לשלנו. ההימנון הלאומי שלנו מרגש
בכל פעם שהוא נשמע ומושר ועם זאת ההמנון הרוסי קרוב לליבי יותר.

צירפתי את הביצוע של ההמנון ע"י מקהלת הצבא האדום שאהובה עלי ביותר. לאחרונה שליט רוסיה ולדימיר פוטין ערך טקס שבו ההמנון מושר ע"י אלפי חיילים רוסים לרגלי חומות הקרמלין. צירפתי גם ביצוע זה שמזכיר את עוצמתו של הצבא הרוסי. האזנה נעימה.

 

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)