למה (כן) JDS

כתבה: רויטל שירי הורביץ

crayons

Photo by Ronen Engler

חינוך וזהות הם אחד הנושאים הכי מדוברים בינינו, הישראלים שחיים מחוץ לישראל, כשאנחנו מדברים על הילדים שלנו. כששני ישראלים נפגשים השאלה הראשונה היא "כמה זמן אתם כאן?" והשאלה השניה, "כמה ילדים יש לכם והיכן הם לומדים?" חינוך הוא ערך חשוב במעלה עבורינו, הרי ילדינו הם הדבר היקר לנו ביותר.

מבין כל הישראלים שמגיעים לפה נדירים הם אלו שמצהירים מראש שאין בכוונתם לחזור להתגורר בארץ. החינוך שקיבלנו על אהבת מולדת והקשר למשפחה מעצבים את התפיסה הזאת. אבל מה לעשות, החיים זורמים ופעמים רבות אנחנו מוצאים את עצמנו פה שנה אחר שנה, בלי תאריך לחזרה. השנים עוברות והילדים גדלים ונשארים לחיות פה.

החיים בישראל כחילוניים לימדו אותנו שיהדות היא משהו מובן מאליו, ובין כה וכה, אין צורך להנחיל יהדות, כי היא נמצאת בכל מקום. מרגישים את היהדות בשבתות ובחגים, תנ"ך לומדים בבתי הספר, מדברים עברית וכו'.

רוב המשפחות שמגיעות לכאן (גם אנחנו בשנים הראשונות), חושבות שדווקא ראוי שהילדים ילכו לבתי הספר הציבוריים, כדי לחזק את האנגלית, כדי לפגוש ילדים מעמים אחרים, כדי לחוות משהו אחר. בנוסף, החינוך באזור נחשב לאחד הטובים בארצות הברית והוא ניתן בחינם.

הדבר שאנשים לא לוקחים בחשבון הוא, שפעמים רבות שנתיים-שלוש נמשכות שנה ועוד שנה ואנשים מוצאים עצמם מגדלים את ילדיהם עם מינימום של זיקה ליהדות ואפילו לישראל. נכון, יש צופים,ויש חב"ד, אבל הדור של הילדים שלנו גדל להיות לאמריקאי. יש ילדים שמסרבים לדבר בעברית, ומסרבים ללכת לצופים, והקשר שלהם ליהדות ולישראל הוא שולי. ישראל בשביל הילדים שלנו היא מקום לחופשה ולחום משפחתי.

אם כן למה ג'יידיאס?

כי בית הספר הזה הוא הדבר הכי קרוב לחינוך ישראלי שיש באזור. כי יש אווירה של חג ושבת, כי הילדים לומדים על השורשים שלהם, והכי חשוב בעיני, הילדים לומדים להיות גאים ביהדותם ומתחברים עם ילדים יהודים אחרים. מאוחר יותר, הם עשויים להצטרף לארגונים יהודים, באוניברסיטאות יבחרו להשתייך לאחווה היהודית, הם ילכו ל"הלל", וישמרו על מסגרת יהודית, ו בבוא היום, כשיחפשו בני זוג, ההעדפה שלהם תהיה בני זוג יהודים. ודרך אגב, החינוך הוא יהודי מתקדם, וכולל שויון בין בנים לבנות, דבר מרגש בפני עצמו בעייני.

  יהדות זה לא רק אנחנו והדור שלנו, אנחנו בסך הכל חולייה בשרשרת, ומאוד לא היתי רוצה שילדי יהיו אלה שישברו את השרשרת הזאת.  וכן, אני יודעת, בית הספר היהודי הוא לא זול, מה לעשות והמדינה לא תומכת בחינוך פרטי, וכדי לקיים את בית הספר משלמים שכר לימוד יקר. אבל יש מלגות למי שמתקשה, ויש סדרי עדיפויות, והרי ילדינו הם הדבר היקר לנו ביותר…

Seatelon

Seatelon

סיאטלון, המקומון הישראלי של סיאטל והסביבה. במה ליוצרים מקומיים ובעלי עסקים בקהילה וכל המידע על הופעות מעניינות ואירועים קהילתיים בסיאטל והאיזור. צרו קשר והצטרפו לרשימת התפוצה שלנו, זה משתלם.
Seatelon

Latest posts by Seatelon (see all)